Waarom ondergrondse metro’s in grote steden gedoemd lijken te verdwijnen

Metrosystemen over de hele wereld hebben moeite om zich aan te passen aan een tijdperk van extreem weer als gevolg van klimaatverandering. Snelle, dodelijke overstromingen in China deze week overspoelden een netwerk dat nog geen tien jaar oud was. Het toont de risico’s waarmee steden wereldwijd worden geconfronteerd. Het aanpassen van metro’s tegen overstromingen is een enorme onderneming. Maar de kosten van niets doen zullen nog veel duurder uitvallen. En misschien is gewoon stoppen met ondergronds openbaar vervoer uiteindelijk de enige optie.

Waarom is dit belangrijk?

Met meer extreme overstromingen in het vooruitzicht, zal het onmogelijk zijn om metro's te beschermen, zeggen experts.

Het openbaar vervoer speelt een cruciale rol bij het terugdringen van het autoverkeer in grote steden, waardoor de uitstoot van auto’s die bijdragen aan de opwarming van de aarde, wordt beperkt. Als pendelaars schrikken van beelden van overstroomde stations en metro’s gaan mijden, zal dit volgens transportexperts grote gevolgen hebben voor de stedelijke luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen.

Sommige metronetwerken, zoals die van Londen of New York, zijn meer dan een eeuw geleden ontworpen en gebouwd. Terwijl metro’s zoals die van Tokio hun waterkeringen hebben versterkt ondertussen, laat de crisis in China deze week zien dat zelfs enkele van ’s werelds nieuwste systemen (het systeem van Zhengzhou is nog geen tien jaar oud) ook kunnen worden overweldigd.

New York: zelfs op droge dag 50 miljoen liter water wegpompen

Intensere overstromingen vormen een bijzondere uitdaging voor verouderde metrosystemen in enkele van ’s werelds grootste steden. In New York heeft de Metropolitan Transportation Authority 2,6 miljard dollar geïnvesteerd sinds orkaan Sandy in 2012 het metrosysteem van de stad overspoelde om het beter te beschermen tegen overstromingen. Zelfs op een droge dag pompt een netwerk van pompen ongeveer 50 miljoen liter, voornamelijk grondwater, uit het systeem. Toch toonden de plotselinge overstromingen deze maand aan dat het systeem kwetsbaar blijft.

De Underground, de uitgestrekte metro van Londen, staat voor soortgelijke uitdagingen. Veel van het Londense drainagesysteem stamt uit het Victoriaanse tijdperk. En dat heeft een directe impact op het ondergrondse transportsysteem van de stad. Dat is op dit moment simpelweg niet in staat om te gaan met de toename van hevige regenval die we ervaren als gevolg van klimaatverandering. Ondertussen laat de crisis in China deze week zien dat zelfs enkele van ’s werelds nieuwste systemen ook overweldigd kunnen worden.

Het diorama van Taisuke Ishigaki

Om te helpen begrijpen hoe ondergrondse overstromingen werken, bouwde Taisuke Ishigaki, een onderzoeker aan de afdeling Civiele Techniek aan de Kansai University in Osaka, Japan, een diorama van een stad met een bruisend metrosysteem en ontketende vervolgens een stortvloed die gelijk was aan ongeveer 250 millimeter regen op een enkele dag.

Binnen enkele minuten liep het water in verschillende metro-ingangen en begon het de trappen af ​​te stromen. Slechts 15 minuten later bevond het platform van het diorama zich onder 2 meter water. Dat scenario ontvouwde zich deze week in het echt in Zhengzhou. Daar overspoelden overstromingen snel passagiers die nog in metro’s stonden. In en rond de stad kwamen zeker 25 mensen om het leven, van wie 12 in de metro.

Het onderzoek van Ishigaki leidde alvast tot een monitoringsysteem dat wordt gebruikt door het uitgestrekte ondergrondse metronetwerk van Osaka, waar speciale camera’s bovengrondse overstromingen tijdens hevige regenval in de gaten houden. Regenval boven een bepaald gevarenniveau activeert noodprotocollen, waarbij de meest kwetsbare ingangen worden afgesloten (sommige kunnen in minder dan een minuut worden afgesloten) terwijl passagiers prompt via andere uitgangen uit de metro worden geëvacueerd.

Waarom moet het openbaar vervoer überhaupt ondergronds zijn?

Japan heeft nog andere investeringen gedaan, zoals spelonkachtige ondergrondse opvangbekkens en sluisdeuren bij metro-ingangen. Vorig jaar voltooide de particuliere spoorwegmaatschappij Tokyu, met steun van de Japanse regering, een enorme stortbak om tot 4.000 ton overstromingswater op te vangen en weg te leiden van het Shibuya-station in Tokio, een belangrijk knooppunt waar dagelijks 2,5 miljoen mensen passeren.

Sommige deskundigen stellen een andere benadering voor. Met meer extreme overstromingen in het vooruitzicht, zal het onmogelijk zijn om metro’s te beschermen, zeggen ze. In plaats daarvan zijn investeringen nodig in bussen en fietspaden die kunnen dienen als alternatieve vormen van openbaar vervoer wanneer metro’s onder water staan.

Sommige experts vragen zich af waarom het openbaar vervoer überhaupt ondergronds moet zijn. Lightrail-, bus- en fietspaden op straatniveau worden niet alleen minder blootgesteld aan overstromingen, ze zijn ook goedkoper te bouwen en gemakkelijker toegankelijk.

(bzg)

Lees ook: Vorige week ging ook bij ons een illusie aan diggelen. Niemand, zelfs in de rijkste landen, is nu nog veilig voor klimaatverandering

Meer
Lees meer...
Markten