VS en Japan bundelen hun krachten in batterijrace om China te overtreffen

Washington en Tokio gaan een partnerschap aan om hun toegang tot essentiële mineralen voor batterijen voor elektrische voertuigen te vergemakkelijken en zo minder afhankelijk te worden van Beijing.

Waarom is dit belangrijk?

De race om de mineralen voor batterijen is in volle gang onder 's werelds grootste mogendheden. En terecht: het gaat erom de toekomst van de binnenlandse auto-industrie veilig te stellen en tegelijkertijd de energie-efficiëntie van batterijen te verbeteren en technologische innovatie te bevorderen.

Het nieuws: Op dinsdag hebben de Verenigde Staten en Japan een gezamenlijke verklaring uitgegeven waarin zij een handelsovereenkomst aankondigen met betrekking tot mineralen die worden gebruikt bij de productie van batterijen voor elektrische voertuigen.

  • Het gaat om lithium, nikkel, kobalt, grafiet en mangaan, die essentieel zijn voor de vervaardiging van batterijen.
  • Deze zeldzame mineralen worden steeds belangrijker voor schone energietechnologieën.
  • Het belang van deze overeenkomst ligt in de mogelijkheid om de toeleveringsketens voor batterijen voor beide landen te versterken.
  • De overeenkomst bevat afspraken om geen uitvoerrechten te heffen op kritische mineralen voor batterijen die naar het andere land worden verscheept.
  • Washington en Tokio zullen de overeenkomst om de twee jaar herzien.

Tussen de regels door: De VS en Japan hopen hun afhankelijkheid van China voor de toegang tot deze mineralen te verminderen.

  • Het versterken van de toeleveringsketen van kritieke mineralen “bevordert de economische veiligheid en stabiliteit, door ervoor te zorgen dat de Verenigde Staten, hun bondgenoten en partners niet afhankelijk zijn van andere landen voor kritieke mineralen”, vertelde een hoge ambtenaar van de Amerikaanse regering aan Euractiv op voorwaarde van anonimiteit.

Een motie van vertrouwen

Er is meer: De overeenkomst tussen Tokio en Washington opent ook de deur voor Japanse voertuigen om in de toekomst in aanmerking te komen voor bepaalde Amerikaanse subsidies in het kader van de Inflation Reduction Act (IRA). 

  • Verschillende Europese en Aziatische overheden vrezen al langere tijd de subsidies van de IRA, die volgens hen Amerikaanse protectionisme inhouden. 
  • Overheden vrezen een vlucht van hun autofabrikanten en batterijproducenten naar de Verenigde Staten.
    • Die vrees lijkt terecht: de Zweedse accufabrikant Northvolt, die onder meer aan Volkswagen en BWM levert, kondigde onlangs aan een fabriek in de Verenigde Staten te gaan openen.
    • Tegelijkertijd ziet Tesla af van zijn plannen om batterijen in Duitsland te gaan assembleren.
    • Ford van zijn kant is van plan ongeveer 11 procent van zijn personeel in Europa te gaan ontslaan in het kader van de overschakeling naar elektrische voertuigen.

De details: De helft van de subsidies (die onderdeel zijn van de IRA) voor kopers van elektrische voertuigen in de VS wordt toegekend aan voertuigen die in Noord-Amerika worden geassembleerd.

  • De andere helft van het krediet is beschikbaar wanneer minstens 40 procent van de kritische mineralen in de EV-batterij zijn gewonnen of verwerkt in landen die vrijhandelsovereenkomsten met de VS hebben.
    • Dit cijfer zal naar verwachting stijgen tot 80 procent in 2027, waardoor fabrikanten uit de Europese Unie en Japan zo goed als zeker zullen worden uitgesloten. Het leidde tot grote zorgen in Brussel en Tokio.
    • Maar deze maand kondigden Joe Biden en de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, aan te gaan onderhandelen inzake het aandeel kritieke mineralen, waardoor Europese autofabrikanten in aanmerking kunnen voor IRA-subsidies.

Wordt vervolgd: Aan beide zijden moeten nog verschillende grijze gebieden worden afgebakend. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk of batterijen, onderdelen en voertuigen uit Japan in aanmerking zullen komen voor dit deel van het belastingkrediet: deze beslissing is aan het Amerikaanse ministerie van Financiën, dat naar verwachting tegen het einde van de week een uitspraak zal doen, aldus CNBC.

(fjc)

Meer