“Vrouwen voelen zich vaak onbegrepen door hun bank”

De dienstverlening van banken en financieel adviseurs is in vele gevallen niet aangepast aan de specifieke financiële behoeften van vrouwen. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek door ABN Amro en consultant McKinsey.

Het onderzoek richtte zich op verschillende categorieën: vrouwen die krap bij kas zitten, vrouwen met een hoog inkomen of een groot familiaal vermogen, evenals vrouwelijke ondernemers en ambitieuze professionals. Telkens kwam terug dat financiële diensten en producten te veel op maat van mannen gemaakt zijn.

Persoonlijk advies

“We zien dat vrouwen in álle geledingen van de samenleving, ongeacht hun inkomensniveau, tegen vergelijkbare belemmeringen aanlopen. Een gebrek aan persoonlijk advies wordt door meerdere groepen vrouwen als een gemis ervaren”, zegt Chantal Korteweg, directeur Inclusive Banking bij ABN Amro, in een toelichting. “Uit ons onderzoek blijkt dat veel vrouwen zich onvoldoende begrepen voelen door hun bank of financiële adviseur. Het is daarom belangrijk dat onze dienstverlening beter aansluit op de behoeften die vrouwen in verschillende fasen van hun leven hebben.”

Enkele voorbeelden:

  • Vrouwen met financiële zorgen werken vaker dan mannen deeltijds en nemen ook vaker zorgtaken binnen het gezin of de familie op zich. Ze kunnen daardoor minder waarborgen voorleggen dan mannen. Slechts 27 procent van de ondervraagde vrouwen uit deze categorie verwacht dat hun bank goed kan helpen bij het op orde brengen van hun financiën.
  • Vermogende vrouwen zijn vooral op zoek naar financiële producten die het toekomstig vermogen van hun gezin beschermen, en hechten ook meer belang aan pensioenopbouw. Ook hebben zij vaker dan mannen behoefte aan een langere beleggingshorizon en investeringen met een positieve maatschappelijke impact.
  • Uit de interviews met de vrouwelijke ondernemers blijkt dat velen onder hen het moeilijker dan mannen hebben om kapitaal aan te trekken en dat ze zich misbegrepen voelen door hun bank of bankier.

Hilde Laga

Het rapport werd woensdag overhandigd aan de Nederlandse koningin Máxima, die voor de Verenigde Naties bezig is met “inclusieve financiering” en volgt op eerder internationaal onderzoek door consultancygroep Oliver Wyman, waarin vrouwen “de grootste onderbediende klantengroep in financiële dienstverlening” genoemd worden.

Nog dit: in België maakte De Standaard bekend dat Hilde Laga de nieuwe voorzitter wordt van ING België. De bekende zakenadvocate zou zo de allereerste vrouw worden die voorzitter wordt van een grote Belgische bank.

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20