Hoe kun je tijdens een sollicitatiegesprek vragen over gemaakte fouten beantwoorden?

Een onderwerp dat in vrijwel elk sollicitatiegesprek aan de orde komt zijn fouten die je hebt gemaakt in het verleden. Een vraag van de werkgever zou dan ook kunnen zijn: “Wat heb je geleerd van je fouten?” Je gesprekspartner tijdens een sollicitatiegesprek zal deze vraag vooral stellen om te weten te komen hoe je uitdagingen aan bent gegaan. Hij, of zij, zal dit eveneens vragen om vast te stellen wat je zwakke punten zijn en te beoordelen of je beschikt over alle kennis, vaardigheden en ervaring om het werk goed uit te voeren.

Bij de beantwoording van deze vraag, wilt je uiteraard eerlijk zijn, maar daarnaast moet je ook je best doen om een ​​positief verhaal te vertellen wat de reden is dat de werkgever je als een betere kandidaat voor deze baan kan zien. De gemaakte fout, of fouten heb je namelijk niet alleen weer rechtgezet, maar er eveneens veel van geleerd om vergelijkbare situaties in de toekomst te kunnen voorkomen. Hieronder hebben we een aantal handige tips voor je verzameld over de manier waarop je deze vraag kunt beantwoorden en tevens hebben we enkele voorbeeldantwoorden voor je op een rijtje gezet die je als basis voor je eigen antwoord zou kunnen gebruiken.

Hoe kun je vragen over gemaakte fouten correct beantwoorden?

De beste manier om deze vraag te beantwoorden is door een specifiek voorbeeld aan te halen van een situatie waarin je een fout hebt gemaakt. Je legt hierbij kort uit wat deze fout was. Het is echter van groot belang om vervolgens snel over te schakelen naar de dingen die je hiervan hebt geleerd, of op welke manier je verbeteringen aan hebt kunnen brengen na het maken van die fout. Je kunt eveneens de stappen beschrijven die je hebt gezet om ervoor te zorgen dat de fout in de toekomst niet meer gemaakt hoeft te worden.

Op het moment dat je wilt gaan vertellen wat je hebt geleerd, dan moet je proberen om vaardigheden of kwaliteiten te benadrukken die je op hebt gedaan en die essentieel zijn voor de baan waar je voor solliciteert. Je zou ook dat iets kunnen noemen waar je in het verleden mee worstelde, maar dat momenteel uit is gegroeid tot juist één van je meest sterke punten.

Je wilt weliswaar dat je voorbeeld van een fout of vergissing wordt verwerkt in een eerlijk antwoord, maar het is echter geen goed idee om een fout te noemen die cruciaal kan zijn voor het functioneren en het behalen van succes binnen je nieuwe baan. Het geven van een voorbeeld van je vorige baan, die niet specifiek gerelateerd is aan de functie-eisen voor de nieuwe functie, kun je bijvoorbeeld dan ook zonder problemen geven. Verder is het ook een goed idee om een fout of vergissing als voorbeeld te gebruiken dat als relatief klein of onschuldig gezien kan worden. Fouten die iets nadeligs kunnen zeggen over je karakter, zoals een uit de hand gelopen situatie waarin je in de problemen kwam door een onenigheid op het werk.

In sommige gevallen kan het een goed zijn om een fout te noemen die door een voltallig team is gemaakt. Dit wil echter niet zeggen dat je de volledige schuld op de leden van je team af dient te schuiven, maar je kunt wel benadrukken dat je deze fout niet helemaal in je eentje hebt gemaakt.

Hoe kun je je voorbereiden op deze vraag?

Je zult waarschijnlijk tijdens een sollicitatiegesprek een soortgelijke vraag voorgelegd krijgen en dient dan ook zeker goed na te denken over een fout of vergissing die je in het verleden hebt gemaakt. Daarnaast is het een goed idee om tijdens elk sollicitatiegesprek een voorbeeld van een fout in je achterhoofd te houden die niet direct gekoppeld kan worden aan de baan waar je voor solliciteert. Voordat je dit belangrijke gesprek gaat voeren, dien je te de vacature nog eens goed te bekijken en proberen te bedenken welke fout je in het verleden hebt gemaakt die niet te erg gelinkt kan worden aan de taken en verantwoordelijkheden van de nieuwe baan.

Een ander aspect waar je vooraf al aandacht aan moet besteden is de positieve manier waarop je de fout kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld de nadruk leggen op de dingen die je hebt geleerd van deze fout en op welke manier je juist daardoor een nog idealere kandidaat bent voor deze functie.

Voorbeelden van correcte antwoorden

  • Toen ik voor het eerst ging werken als assistent-manager in een verkoopvestiging, probeerde ik alle werkzaamheden volledig zelfstandig te doen, van de dagelijkse werkzaamheden tot het maken van grote verkoopafspraken. Ik leerde echter al snel dat de beste manager precies weet op welke wijze effectief gedelegeerd kan worden om ervoor te zorgen dat alle werkzaamheden zo efficiënt mogelijk gedaan kunnen worden. Sinds die fout heb ik een groot aantal prijzen gewonnen voor mijn managementvaardigheden en ik denk dat dit voor een groot deel te maken heeft met mijn vermogen om effectief te kunnen delegeren.
  • Ik ben het soort persoon dat altijd probeert om te leren en te groeien van elke fout die ik maak. Jaren geleden slaagde een team, waar ik mee samen werkte, er niet in om een ​​verkoop rond te krijgen en we kregen te horen dat dit voor een deel te maken had met onze minder effectieve visie. In de zes maanden die volgende op deze fout heb ik een groot deel van mijn vrije tijd besteed aan het om leren gaan met een aantal verschillende softwareprogramma’s om voortaan aantrekkelijke visuele presentaties te kunnen maken. Sindsdien ben ik voortdurend geprezen voor mijn prestaties tijdens vergaderingen en vanwege mijn uitstekende verkooppraatjes.
  • Eén ding dat ik heb geleerd van fouten, die ik heb gemaakt in het verleden, is de momenten waarop ik om hulp dien te vragen. Ik heb geleerd dat het veel beter is om op opheldering te vragen en een probleem meteen op te lossen, in plaats van in een onzekere situatie te blijven zitten. Ik weet dat uw bedrijf veel naruk legt op het werken in teamverband en het dus zeker nodig zal zijn om constante op een goede manier met anderen te communiceren. Ik ben van mening dat mijn vermogen om vragen te stellen aan (en bruikbare antwoorden te krijgen van) mijn collega’s me uitstekend zou laten passen binnen de bedrijfscultuur van uw onderneming.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.