Vraag tijdens een sollicitatiegesprek: word je liever aardig gevonden of gerespecteerd?

Tijdens een sollicitatiegesprek kan een werkgever veel verschillende vragen gebruiken om vast te stellen wat voor soort werknemer je zou zijn als je in dienst zou worden genomen. Je kunt als sollicitant dan ook vragen verwachten als “Zou je liever aardig of gerespecteerd willen worden op de werkvloer?” Een dergelijke vraag kan je gesprekspartner tijdens dit belangrijke gesprek inzicht bieden in de dingen die je motiveren als je aan de slag gaat met collega’s en/of klanten.

Hoewel er eigenlijk geen echt juist antwoord op deze vraag gegeven kan worden en de dingen die je in je natwoord wilt benadrukken van persoon tot persoon, en zelfs van geval tot geval, kunnen variëren, afhankelijk van de inhoud van de vacante baan. Om die reden hebben we hieronder enkele algemene richtlijnen voor je op een rijtje gezet die je kunt gebruiken bij het beantwoorden van dit soort vragen tijdens een sollicitatiegesprek.

Hoe dien je op deze vraag te antwoorden?

Aan de meeste functies, die gerespecteerd dienen te worden, zul je meer aandacht moeten besteden omdat respect in dit soort gevallen doorgaans nauw verbonden is met de competentie en productiviteit van het werk. Een belangrijke factor die hierbij een rol speelt, is echter het soort relatie die er opgebouwd zal worden met de overige collega’s.

Wanneer je je focust op respect

Op het moment dat je bijvoorbeeld solliciteert voor een leidinggevende of uitvoerende functie, dan moet je zeker benadrukken dat het naleven van je richtlijnen een prioriteit zal zijn voor je omdat je medewerkers deze dan vol enthousiasme uit kunnen voeren. Daarbij is het belangrijk om toe te voegen dat, ondanks dat je het nodige respect krijgt van ondergeschikten tijdens het houden van toezicht op je team, je eveneens respectvol naar anderen dient te zijn. Het vermelden van wederzijds respect in professionele- en persoonlijke relaties is immers iets dat nooit vergeten mag worden.

Wanneer je je focust op aardig gevonden worden

In functies waarin werken in teamverband en collegialiteit van cruciaal belang zijn, kun je je voorkeur aangeven ten aanzien van aardig gevonden worden met het oog op een harmonieus team waar je mee aan de slag gaat. Op het moment dat je solliciteert voor een baan waarbij frequent contact met klanten nodig is en je persoonlijke houding een grote rol speelt om een ​​goede verstandhouding op te bouwen of je deze moet handhaven vanwege deze goede relatie, dan kun je er je voordeel mee doen dat een werkgever graag iemand in dienst zal nemen die weet op welke wijze er gehandeld moet worden met betrekking tot dit aspect van baan. Het is dus een prima kans om dit te vermelden tijdens het beantwoorden van de vraag, mits je ook in staat bent om productinformatie en oplossingen aan te leveren, zodat respect ervoor kan zorgen dat je het vertrouwen van je klanten positief weet te beïnvloeden.

Wanneer je beide aspecten belangrijk vindt

De meeste werkgevers zullen een genuanceerd antwoord van je verwachten waarin je de waarde van zowel het gerespecteerd als aardig gevonden worden zult vermelden. Daarbij moet je relatieve belang van het ene of het andere aspect aan de orde te stellen en even beknopt elk afzonderlijk onderdeel van deze vraag te bespreken. Het meest kritische aspect van je antwoord zal de reden zijn die je aangeeft en de manier waarop je je beweringen kunt koppelen aan het effectief uitvoeren van een bepaald aspect van je werk. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen, “Op het werk zou ik liever gerespecteerd willen worden. Mijn succes als verkoper is immers voor een groot deel te danken aan mijn vermogen om in te spelen op de behoeften en problemen van mijn klanten en mijn producten op een manier te presteren die af is gestemd op de behoeften en het oplossen van deze problemen. Wanneer ik respectvol te werk ga, denk ik dat mijn klanten terug zullen blijven komen naar mij voor wat extra service. Natuurlijk wil ik voor mijn klanten net wat meer doen en deze extra service bieden. Het kan betekenen dat ik ervoor zorg dat ze hun favoriete gerecht kunnen eten of een partijtje golf kunnen spelen en op die manier de persoonlijke waarde van onze relatie kunnen ervaren.”

Bereid je voor op vervolgvragen

Net zoals het geval is met de meeste vragen tijdens een sollicitatiegesprek zul je altijd voorberied moeten zijn op een vervolgvraag om vragen te verduidelijken of om een voorbeeld te geven van manier waarmee je aan kunt tonen dat je in het verleden hebt gehandeld zoals je dat tijdens dit sollicitatiegesprek hebt gezegd. In het bovenstaande voorbeeld zou je gevraagd worden: “Kun je me een voorbeeld geven van de manier waarop je het respect van een klant in het verleden heb weten te winnen?”. Als antwoord hierop zou je kunnen zeggen:

“Een van mijn nieuwe klanten maakte zich zorgen over de hoeveelheid verpakkingsmateriaal die werd gebruikt in het productieproces. Ik bracht haar naar een fabriek waar onze apparatuur gebruikt werd en demonstreerde hoe efficiënt deze middelen wist te benutten. Ik hielp haar bovendien met het berekenen van de terugverdientijd wanneer ze de nieuwe machine zou kopen en ze was vervolgens zelf in staat om een goedkeuring van haar leidinggevende in de wacht te slepen. Sindsdien heeft ze al een groot aantal keren een beroep op me gedaan en mijn advies gevraagd en haar bedrijf is onze producten blijven kopen.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20