Wat kan je boos maken?

Op het moment dat tijdens een sollicitatiegesprek aan je wordt gevraagd ​​wat je boos kan maken, zal je gesprekspartner vast proberen te stellen hoe je zou reageren op stressvolle situaties op de werkvloer en op welke wijze je om zou gaan met je persoonlijke gevoelens zonder dat deze de prestaties zullen beïnvloeden die je moet leveren. Als je wordt uitgenodigd voor een persoonlijk sollicitatiegesprek dat dien je je zeker voor te bereiden om het beantwoorden van deze vraag en houd je een aantal specifieke voorbeelden in je achterhoofd van situaties waarin je boos bent geworden op je werk en in het bijzonder de gevallen waarin je je boosheid op een positieve manier op hebt gelost.

Voorbeelden van goede antwoorden

Op de eerste plaats dien je, als je deze vraag op een goede manier wilt beantwoorden, een beschrijving te geven van de situatie die je boos maakte en vervolgens te verwijzen naar de manier waarop je het voorval aan hebt gepakt en je je boosheid in de hand wist te houden: Je antwoord zal om die reden dan ook altijd uit twee onderdelen bestaan. Bij het beantwoorden van deze vraag moet je overigens altijd vermijden dat je een voorbeeldsituatie aanhaalt die betrekking heeft op een leidinggevende die je boosheid opwekte. Het gros van de werkgevers hebben namelijk de neiging om altijd automatisch de kant van het management te kiezen en daardoor kunnen ze je gaan beschouwen als een persoon die snel ontevreden is op het werk.

Bij voorkeur presenteer je jezelf dan ook als een werknemer die, net als de meeste mensen, af en toe raakt geïrriteerd kan raken in bepaalde situaties, maar die zich niet zomaar uit laat lokken tot een woede-uitbarsting. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Als ik met een strakke deadline te maken hebt en werk om een project af te maken, dan raak ik soms gefrustreerd wanneer ik obstakels moet overwinnen, zoals op momenten dat het internet niet meer goed werkt of als de aandacht van mijn collega aanzienlijk lijkt te verslappen.” Hierbij moet je echter wel voorzichtig zijn en anderen niet de schuld moet geven. Uiteraard mag je wel bepaalde gedragingen op de werkvloer aanhalen die je niet echt ziet zitten, zoals een collega die voortdurend loopt te klagen en die voortdurend de op een onjuiste manier omgaat met de aanwezige bedrijfsmiddelen.

Het belangrijkste aspect van je antwoord op deze vraag zal dus de manier zijn waarop je beschrijft op welke wijze je je woede de baas blijft. Antwoorden die een afgemeten, beheerste reactie benadrukken zijn over het algemeen het meest effectief. Je moet dus proberen om deze vraag te beantwoorden op een manier die impliceert dat je je woede herkent, maar je deze emotie niet op een emotionele- of dramatische manier gaat uiten.

Op het ogenblik dat je met een collega onethisch- of onverantwoordelijk gedrag kunt bespreken, dan ben e immers in staat om hem, of haar, rustig te confronteren en vervolgens te voorzien van enige opbouwende kritiek. Misschien kun je zelfs een goede suggestie aanbieden aan deze persoon en vervolgens weg lopen voordat de situatie echt te hoog oploopt. Ongeacht welke anekdote je ook wilt gaan gebruiken, is niet echt van belang als je maar weet te illustreren dat je nuchtere, rationele werknemer bent die zijn, of haar, emoties niet de sfeer op de werkvloer laat verpesten.

Beste antwoorden voor managementfuncties

Indien je solliciteert voor een functie binnen het management van een bedrijf dan kun je vrij zeker zijn van het feit dat deze vraag aan je wordt gesteld tijdens het sollicitatiegesprek. Een werkgever wil op deze manier namelijk bepalen of je sterk genoeg bent om om te gaan met een problematische medewerker. In dit soort situaties kun je dan ook prima beschrijven hoe je op een effectieve manier gefrustreerde werknemers aanpakt die niet voldoende presteren binnen hun functie. Normaal gesproken dien je aan te geven op welke wijze je direct communiceert met je ondergeschikten over probleemgedrag of de prestaties die zij moeten leveren en vervolgens zul je een voorbeeld moeten geven voor het opzetten van een plan voor het verbeteren van prestaties. Het plan moet eveneens gevolgen hebben voor medewerkers die slechte prestaties blijven leveren en op welke manier je daar, samen met een collega van de afdeling Human Resources, een plan van aanpak voor kunt bedenken. 

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20