Op het moment dat je een sollicitatiegesprek gaat voeren dan kan een werkgever je de vraag stellen: Wat doe je de hele dag op het werk? In dat geval zal van je worden verwacht dat je in detail gaat bespreken wat je op een doorsnee dag (of week) op het werk doet. Een werkgever zal deze vraag doorgaans stellen om er zeker van te zijn dat je ervaring ook echt overeenkomt met de gestelde functie-eisen. Daarnaast helpt deze vraag een werkgever ook bij het beoordelen van je persoonlijke kwaliteiten en of deze overeenkomen met die waar het bedrijf naar op zoek is in een werknemer. Aan de hand van deze vraag kan bijvoorbeeld worden beoordeeld of je goed in staat bent om te:
- organiseren,
- samen te werken met anderen,
- uitdagingen aan te gaan.
Hoe formuleer je een correct antwoord?
Bij de voorbereiding van deze vraag dien je rekening te houden met de functie waar je voor solliciteert en op welke manier je huidige, of vroegere, functie zich hiertoe verhouden. Je kunt voor dit doel een lijst maken van enkele van de belangrijkste taken die je verricht tijdens een doorsnee werkweek. Vervolgens pik je uit deze lijst de taken die voldoen aan de eisen van de vacante baan en ga je je specifiek op deze taken richten bij de beantwoording van de vraag.
Door ook een lijst te maken van de eisen die in de vacature worden genoemd, kun je vervolgens 2 of 3 kwaliteiten, die belangrijk lijken te zijn voor de werkgever in zijn zoektocht naar de perfecte kandidaat, eruit pikken en bespreken. Zoekt een werkgever iemand die:
- georganiseerd is?
- goed overweg kan met anderen?
Bij het formuleren van je antwoord op deze vraag dien je er altijd voor te zorgen dat je benadrukt op welke wijze je op regelmatige basis sommige van deze kernkwaliteiten gebruikt. Je dient dit bij voorkeur aan te kunnen tonen door middel van specifieke voorbeelden. Hoe meer je bovendien je ervaringen uit je werkverleden weet te koppelen aan de vacature, hoe succesvoller je zult zijn bij het beantwoorden van vragen over je doorsnee werkdag of werkweek.
Tips bij het beantwoorden van deze vraag
In plaats van je elk uur van de dag te noemen, concentreer je je beter op een paar hoofdtaken en beschrijf je op welke manier je deze taken uitvoert gedurende een typische week. Je dient ervoor te zorgen dat je je hierbij richt op taken die relevant zijn voor de functie waar je momenteel voor solliciteert. Op het moment dat de nieuwe baan bijvoorbeeld iemand nodig heeft die zeer georganiseerd is, dan dien je juist die taken te benadrukken die je organisatorische vaardigheden goed laten zien.
Je kunt bovendien je antwoord zo specifiek mogelijk maken door middel van een realistisch voorbeeld te geven van elke taak, bijvoorbeeld wanneer je zegt dat de meeste weken met het verkoopteam aan de slag gaat om enkele dringende kwesties van de klantenservice aan te pakken, dan kun je hierbij een bepaalde kwestie uitleggen en ook de manier waarop je dit aan hebt gepakt bespreken.
Wanneer je daarentegen een baan hebt waar elke dag er vrijwel hetzelfde uitziet, dan zou je een meer gedetailleerd beeld van een werkdag te schetsen en uit te leggen dat de meeste dagen een soortgelijk patroon laten zien. Maar ook dan zul je nog steeds taken dienen te benoemen die betrekking hebben op de functie-eisenlijst worden benadrukt.
Wat kun je beter niet kunt zeggen?
Het is duidelijk dat het geen goed idee is om over niet-werkgerelateerde activiteiten te gaan praten die je onder werktijd uitvoert als je een sollicitatiegesprek voert, maar dat neemt niet weg dat werkgever vaak te horen krijgen dat een kandidaat regelmatig te laat op hun werk verschijnen omdat ze een kind naar school moeten brengen of een lange lunchpauze willen nemen om even te kunnen gaan sporten. Het is echter beter om details over je late aankomst op het werk (of het weer vroeg verlaten van je werkplek) om persoonlijke redenen achterweg et laten tijdens dit belangrijke gesprek. Dat geldt ook voor het vermelden van persoonlijk werk dat je op de werkvloer doet of wanneer je met collega’s tijdens werktijd gaat zitten kletsen.
Voorbeelden van antwoorden op deze vraag
- Tijdens een normale werkweek, is één van mijn grootste taken het controleren van mijn personeel en het beoordelen van hun vorderingen bij diverse projecten. Ik wil graag eerst altijd een vergadering beleggen op maandag om met alle medewerkers onze prioriteiten voor de week te bespreken. Vervolgens zal er in het midden van de week weer een vergadering worden gehouden om de voortgang te checken en tot slot aan het einde van de week nogmaals te vergaderen om de doelstellingen voor de komende week vast te stellen.
- Ik vergader met kleinere groepen van medewerkers in het midden van de week om eventuele problemen op te kunnen lossen. Zoals tijdens een recente vergadering halverwege de weerkweek toen ik merkte dat één team een paar dagen achter bleek te lopen op een lange termijn project. Samen met het betreffende team ben ik toen even apart gaan zitten en samen hebben we een strategie ontwikkeld om de efficiëntie binnen het team te kunnen verhogen. Er is dus altijd een goede en constante interactie met mijn teams, Verder woon ik elke week een bestuursvergadering bij waar ik de vooruitgang mijn afdeling presenteer aan de raad van bestuur. Op vrijdag, als al deze taken voltooid zijn, dan zorg ik ervoor dat ik alle noodzakelijke communicatie voor de week af heb gerond zowel via e-mail als via persoonlijke contacten en maak ik vervolgens een lijst van prioriteiten ten aanzien van de week die komen gaat.
- Als een interne schoolmaatschappelijk werker, varieert mijn werkrooster sterk van dag tot dag. Ik breng het grootste deel van mijn week door met het voeren van gesprekken met mijn cliënten. Deze één op één sessies zijn typisch voor mijn werk, maar ik heb ook meerdere groepssessies lopen gedurende mijn werkweek. Dagelijkse geef ik ook nog een aantal uren training aan stagiaires en observeer en beoordeel ik hen. Dit betekent dus dat ik ongeveer 50 procent van mijn tijd besteed aan het rechtstreeks werken met cliënten en 25 procent aan het werken met mijn assistenten. De overige 25 procent van mijn tijd op het werk wordt rechtstreeks besteed aan rechtstreeks contact met het schoolbestuur, het bijwonen van, en het helpen bij het regelen van, vergaderingen in verband met de studievoortgang en curriculumontwikkeling. De rest van mijn tijd wordt besteed aan het bijwerken van mijn administratie die betrekking heeft op mijn cliënten, het voeren met gesprekken met docenten om in te spelen op de behoeften van bepaalde studenten en het stellen van doelen voor de volgende week. U ziet dat mijn werkweek uiteindelijk neerkomt op meer dan 100 procent van mijn tijd op de werkvloer aangezien ik er altijd naar streef om de belangen van mijn cliënten boven alles te stellen.
- Ik begin de meeste dagen door vroeg naar het werk te komen en ervoor te zorgen dat alles klaar staat voor onze eerste patiënten: dit betekent ook het doorlopen van het werkrooster van de arts en in de computer de bedrijfsplanning op te zoeken om te controleren of er eventueel wijzigingen aangebracht zijn. Soortgelijke werkzaamheden komen aan het einde van mijn werkdag nog een keer aan bod: ik reageer dan op alle berichten in ons planningsysteem en doorloop het werkrooster van de arts voor de volgende dag. De meerderheid van mijn taken bestaat daarnaast uit het bijstaan van patiënten, zowel persoonlijk als door de telefoon, het plannen van hun afspraken en het bieden van hulp indien er eventuele problemen spelen. Wanneer er bijvoorbeeld een patiënt belt die behoefte heeft aan last-minute zorg, dan zoek ik samen met deze patiënt naar een tijdstip om zo snel mogelijk deze zorg te kunnen verlenen. Dit patroon is op de meeste dagen van een werkweek gelijk; één dag per week echter leid ik een opleiding voor het personeel over een breed scala aan onderwerpen, variërend van effectieve communicatie met patiënten tot nieuwe gezondheidsprotocollen. Dit is een nieuwe taak die ik actief heb gekozen om zo een manier te hebben om mijn leiderschaps- en presentatievaardigheden te kunnen verbeteren.