‘Voltswagen’ dan toch aprilgrap: marketingstunt loopt helemaal fout

Volkswagen USA doopt zich dan toch niet om tot ‘Voltswagen’, zegt de Duitse autobouwer aan Amerikaanse media. Het ging om een vroege aprilgrap die volledig uit de hand liep.

Nadat Volkswagen USA maandag zogezegd per ongeluk een persbericht over een naamswijziging tot Voltswagen naar enkele Amerikaanse media stuurde, dachten velen dat het om een vroege aprilgrap ging. Want zou VW echt zo spelen met zijn iconische merknaam?

Maar een dag later werd het persbericht geherlanceerd en stond de melding de hele dag op de officiële website van Volkswagen USA, inclusief een eerste beeld van de ‘nieuwe’ merkidentiteit. Dat gaf het bericht credibiliteit over de hele wereld. Ook het Twitter-account werd omgedoopt en een woordvoerder bevestigde aan nieuwsdiensten dat de naamswijziging geen grap was.

Volkswagen meldde pas dinsdagavond aan onder meer CNN en Wall Street Journal dat het toch om een vroege aprilgrap ging. De marketingstunt diende om meer aandacht te krijgen voor VW’s elektrische gamma. Dat is alvast gelukt, maar de wereldwijde verwarring die nu rond de merknaam ontstaan is, zal niet de bedoeling geweest zijn. Woensdagochtend stond de grap nog steeds online op Twitter. Sommige Amerikaanse media, die Dieselgate nog in het achterhoofd hebben, zijn beenhard voor VW en beschuldigen de autobouwer van ‘leugens’.

(lb)

Meer