Dit is waarom Volkswagen-CEO Herbert Diess duizenden programmeurs wil aanwerven in China

De CEO van Volkswagen Group Herbert Diess kondigde dinsdag aan dat het concern “duizenden” softwareontwikkelaars wil aannemen in China. Dat zou nodig zijn om lokale rivalen als XPeng, Nio en BYD bij te houden.

Chinese autobedrijven beginnen steeds meer terrein te winnen op westerse autoproducenten in China. BYD, een Chinese wagenfabrikant waarin de legendarische belegger Warren Buffett een belang heeft, stootte autofabrikant Tesla onlangs zelfs van de troon van grootste producent van elektrische wagens. Om die reden wil Diess een tandje bijsteken door fors te investeren in het land.

Chinese automakers hebben de laatste jaren immers een reputatie gekregen voor technologische innovatie. Microfoons om karaoke te zingen, camera’s waar livestreams mee kunnen worden uitgezonden en betalingen via het computersysteem van een auto zijn slechts enkele snufjes waarmee steeds meer Chinese auto’s worden uitgerust. En de sleutelfactor om die zaken mogelijk te maken, is volgens Diess één ding: software.

Volkswagens grootste afzetmarkt

Dat Diess zijn pijlen specifiek op China richt, is geen verrassing. China is Volkswagens grootste afzetmarkt: 40 procent van alle wagens die door het bedrijf werden geproduceerd, zijn in het eerste kwartaal van 2022 in China afgeleverd, meldt Bloomberg. Volkswagen Group heeft zo’n 90.000 werknemers in het land, die instaan voor de werking van meer dan veertig wagen- en onderdeelfabrieken.

Een groot aandeel behouden in de Chinese markt is dus cruciaal voor de Duitse autogigant. Volgens Diess is het daarom ook broodnodig om de lokale honger naar technologische innovatie te stillen, want anders zal de kloof met Chinese fabrikanten steeds groter worden. “Dit in Europa doen, zal niet werken. We gaan een softwareteam in China hebben, voor China”, zei Diess aan Bloomberg.

Kritiek op Chinese strategie

Dat de autoreus zo sterk inzet op de Chinese markt, schiet bij sommige Europeanen in het verkeerde keelgat. Het land schendt immers regelmatig de mensenrechten van miljoenen mensen, het meest prominent in de Westerse provincie Xinjiang. Daar worden miljoenen Oeigoeren, een Turkssprekende moslimminderheid, brutaal onderdrukt. Volkswagen Group heeft ook in die provincie een fabriek.

Diess verdedigde de keuze om in China te handelen vorige maand nog in een interview met het Duitse Handellsblat. “We kunnen ons er dus niet toe beperken alleen te werken of economisch actief te zijn met democratieën die volledig aan onze waarden beantwoorden. Dat is maximaal tien procent van de wereldbevolking.” De CEO erkende wel dat Europa het beste sociale systeem in de wereld heeft en zei dat de wereld beter zou zijn, moest heel de wereld als Europa zou zijn.

(jvdh)

Meer