Volgens zakencolumnist Mark Hulbert zitten we in een ‘kids market’: “Als de markt in de lift zit, is iedereen financieel genie”

Zakencolumnist Mark Hulbert beschrijft de huidige periode als een “kids market” in The Street. Hij zegt dat wanneer beleggers te jong zijn om scherpe dalingen op de markt te hebben meegemaakt, het beter is om naar meer ervaren beleggers te kijken en op waarde-aandelen te wedden.

Een ander teken dat de bullmarkt aan het afbrokkelen is, is dat “oudere” en “wijzere” beleggers worden afgedaan als hopeloos ouderwets, terwijl degenen die jong genoeg zijn om nog nooit een grote bearmarkt te hebben meegemaakt, worden geprezen.

Volgens Mark Hulbert is het meest prominente voorbeeld een opmerking die in de zomer van 2020 werd toegeschreven aan David Portnoy, een bekende internetinvesteerder. Na een dagelijkse winst van bijna 5 miljoen dollar in slechts twee maanden, zei hij: “Ik ben er zeker van dat Warren Buffett een geweldige kerel is, maar als het op aandelen aankomt, is hij niet meer bij de tijd.”

Voor de jongeren onder u: Warren Buffett kan algemeen beschouwd worden als de meest succesvolle langetermijnbelegger, ook al is hij 91 jaar oud. Zijn advies wordt nog steeds breed uitgemeten in de internationale pers.

Onwetendheid en roekeloosheid

Deze spottende houding werd reeds geïllustreerd door Adam Smith. Niet de filosoof, maar het pseudoniem achter een van de klassiekers van de economische literatuur van de jaren 1960: “The Money Game”. Daarin beschreef de auteur de minachting voor ouderen als de “Kids Market”, speculatieve periodes waarin de meest succesvolle beleggers meestal jong waren.

Om zijn punt te illustreren vertelt de auteur het verhaal van een Wall Street-tycoon, The Great Winfield, die alleen handelaren van in de twintig in dienst nam: “De kracht van mijn kinderen is dat ze te jong zijn om zich iets verkeerds te herinneren, en ze hebben zoveel geld verdiend dat ze zich onoverwinnelijk voelen. Hij voegde eraan toe: “Maar u weet en ik weet dat op een dag het orkest zal stoppen met spelen en de wind door de gebroken ramen zal waaien, en de anticipatie daarop bevriest ons die oud genoeg zijn om het ons te herinneren.”

Adam Smith noemde de aandelen die zijn handelaren kochten “Swinger-aandelen”. Vandaag zouden dat Tesla, Bitcoin, GameStop of AMC zijn. Meer recent kunnen we de fabrikanten van elektrische voertuigen Rivian en Lucid Motors toevoegen, die financieel machtiger zijn dan Ford of GM, ook al hebben ze nog geen enkele auto verkocht (of bijna). Met andere woorden, technologieaandelen die oude beleggers niet zouden begrijpen.

Met deze anekdote wil Mark Hulbert ons eraan herinneren dat aan alle goede dingen een einde komt, en dat in het licht van een markt die al verscheidene jaren een hoge vlucht neemt, buiten elke economische realiteit om, beleggen in waardeaandelen misschien niet zo uit de mode is.

Groei vs. waarde

De kids market kon niet meer realiteit zijn dan hij nu is, gezien het contrast tussen de indrukwekkende rendementen van snelgroeiende aandelen enerzijds, en de achterblijvende prestaties van waardeaandelen anderzijds. Een waardeaandeel is een aandeel dat wordt verhandeld tegen een prijs die onder zijn fundamentele waarde ligt. Het is dus ondergewaardeerd, het tegendeel van een groeiaandeel dat overgewaardeerd is.

Als waardeaandelen de koninginnen van de 20e eeuw waren, is het duidelijk dat ze het moeilijker hebben in de 21e eeuw. Mark Hulbert gebruikt een ander voorbeeld om dit te illustreren: betaald advies voor beleggers is steeds meer uit de gratie geraakt. Waarom betalen voor advies als je gewoon naar reddit kunt gaan en gratis kunt zien waar je in moet investeren?

“Het antwoord is eenvoudig: advies wordt nuttiger wanneer de markt in de problemen zit. Als de markt in de lift zit, is iedereen een financieel genie”, aldus de columnist.

Het zal u niet ontgaan zijn dat steeds meer analisten, en zelfs de ECB, vrezen voor een scherpe correctie van de aandelenmarkt, die volgens de voorspellingen in 2022 zal plaatsvinden. Maar het is wanneer markten in moeilijkheden zijn dat (goed) advies waardevol wordt. In dit licht is het misschien niet zo dom, aldus de columnist, om te luisteren naar de meest ervaren mensen, diegenen die grote beurscrashes hebben meegemaakt, zoals het uiteenspatten van de internetzeepbel in de jaren negentig, en te beginnen met beleggen in waardeaandelen.

(am)

Meer