Voetballer Toni Kroos duikt de wereld van NFT’s in

Zijn NFT’s de digitale verzamelobjecten van de toekomst, of waardeloze gebakken lucht? Dat het debat daarover nog niet beslecht is, belet Real Madrid-speler Toni Kroos niet om zich vandaag ook in de wondere wereld van de non fungible tokens te lanceren.

De Duitse middenvelder, al jaren een vaste waarde bij Real Madrid, lanceert 6.500 zogeheten mystery boxes, aan 80 dollar per stuk, op de NFT-marktplaats van de bekende cryptobeurs Binance. Dat zijn digitale verrassingspakketten, met foto’s, clipjes en andere memorabilia uit Kroos’ carrière, waarvan je vooraf niet weet hoe schaars jouw exemplaar is.

Aan de vijf meest exclusieve NFT’s zijn prijzen in de “gewone” wereld gekoppeld: een ticket voor een 15 minuten durend Zoom-gesprek met Kroos en gesigneerde t-shirts. Dat wijst er wellicht op dat de digitale verzamelobjecten op zichzelf nog niet voldoende aantrekkingskracht genereren en dat meer klassieke prijzen de fans over de streep moeten trekken.

Believers en non-believers

Er hangt nog veel twijfel rond de werkelijke waarde van NFT’s. De sceptici wijzen erop dat de onderliggende foto- of videobestanden makkelijk kopieerbaar zijn en dat kopers niet meer dan een adres op een blockchain op de kop te tikken. De vraag is ook in welke mate de prijzen in de secundaire handel (volgend op de initiële uitgifte) kunstmatig opgeblazen worden.

“Dat exclusieve plekje in de digitale databank en het virtuele souvenir gaan erg waardevol zijn in het metaverse, het 3D-internet van de toekomst”, zeggen dan weer de believers. Voor de lancering ging de Duitse voetbalster in zee met NFKings, een bedrijf dat volop inzet op een grote rol voor NFT’s in het toekomstige metaversum.

Sport, waaronder voetbal, wordt als een van de belangrijkste groeipolen van het NFT-universum gezien, omdat er overal ter wereld verzamelaars van voetbalsouvenirs zijn en elk kort clipje uit een wedstrijd (zoals een doelpunt) herverpakt kan worden als een digitaal aandenken. “Het is een volledig nieuwe manier om met je fans te interageren, bijna zoals de klassieke verzamelkaarten in het digitale tijdperk”, zegt Kroos in een persbericht.

Eigen geldgewin is geen drijfveer. Een groot deel van de opbrengsten gaat naar het vluchtelingenagentschap van de Verenigde Naties, dat momenteel focust op de toestand in Oekraïne, en zijn stichting, die zieke kinderen helpt.

32 miljoen volgers

Kroos behoort niet tot de supervedetten in de voetbalwereld, zoals Cristiano Ronaldo (420 miljoen volgers op Instagram) of Lionel Messi (315 miljoen volgers), maar telt toch zowat 32 miljoen Instagram-volgers, wat dubbel zoveel is als pakweg Kevin De Bruyne. Dat geeft zijn NFT-lancering meteen een miljoenenbereik.

(mah)

Meer