Vliegtuigen zijn klaar voor het post-coronatijdperk, maar sector ziet heropleving pas binnen 4 tot 8 jaar

Vliegtuigmaatschappijen hebben hun passagiers er altijd van moeten overtuigen dat ze hen veilig ter bestemming zouden brengen. Vandaag moeten ze diezelfde passagiers ervan overtuigen dat ze gezond op bestemming zullen raken.

De koude die passagiers die aan boord van een vliegtuig stappen overvalt is de beste garantie tegen ziektes. Dat zegt Jean-Brice Dumont, de directeur Engineering, bij de Frans-Duitse vliegtuigbouwer Airbus. Volgens hem is het risico dat het virus zich in een vliegtuig verspreidt zo goed als nul. De luchtverversingssystemen van vliegtuigen garanderen namelijk de uitroeiing van microben en virussen, zegt Dumont in de Franse zondagskrant Le Journal du Dimanche.

Lucht in cabine wordt om de 2 à 3 minuten volledig gezuiverd

30% van de lucht die in de cabine aanwezig is wordt naar buiten gezogen en vervangen door lucht die van buiten komt. De overige 70% wordt volgens Dumont gerecycleerd mits een ultraperformant filtersysteem. Dat systeem is luidruchtig, wat verklaart waarom de bemanning vaak tot het allerlaatste moment wacht om het op te starten. Maar het neutraliseert alle microben, virussen en geuren.

De lucht wordt op het niveau van de voeten van elke passagier onder het vasttapijt naar achter in het toestel gezogen. Daar wordt de lucht in HEPA-filters gezogen. Deze worden ook gebruikt om de lucht in ziekenhuizen te filteren. Ze blokkeren 99,99% van alle deeltjes die de omvang van een virus hebben om de circulatie ervan tegen te houden. Daarna wordt de gefilterde lucht terug naar voren geblazen via leidingen die aan het plafond van de cabine bevestigd zijn. Op die manier wordt de lucht in het ganse toestel om de twee à drie minuten volledig gezuiverd, wat de kans op de verspreiding van het virus aan bord zo goed als onmogelijk maakt.

Hoewel de efficiëntie van en mondmaskers evident lijkt, is het onbezet laten van een stoel tussen elke twee passagiers volgens Dumont zinloos. Verschillende luchtvaartmaatschappijen verzetten zich ook tegen de invoering van zulke regel.

Wat volgens de Fransman wel beter kan is de schoonmaak van de cabine tussen twee vluchten in. Daarbij kunnen performantere schoonmaak- en ontsmettingsmiddelen worden ingezet.

(May James / SOPA Images/SIPA/Isopix)

Toekomst brengt minder en duurdere vluchten

Wat niet belet dat de normalisering jaren op zich kan laten wachten, zei Delta Air Lines CEO Ed Bastian eerder deze maand tijdens een conference call met analisten. Zolang er geen vaccin is zal het moeilijk zijn passagiers te overtuigen om in een vliegtuig te stappen. De onmiddellijke toekomst is er volgens hem een met minder, maar wel duurdere vluchten en de verplichting om een gezondheidstest te ondergaan vooraleer men aan boord gaat. Ook bijkomende documentatie die bewijst dat men gezond is kan een deel van het reispakket worden

Bastian steunt zijn uitlatingen op een onderzoek van de internationale luchtvaartvereniging IATA. Daaruit blijkt dat 40 procent van recente passagiers zegt op zijn minst zes maanden te zullen wachten vooraleer opnieuw aan boord van een vliegtuig te stappen. 70 procent zei te zullen wachten tot ze hun zaken financieel opnieuw op orde hebben.

Eenzelfde geluid bij Scott Hamilton, een consultant actief in de luchtvaartindustrie. Hij ziet 4 tot 8 jaar verlopen vooraleer de luchtvaart opnieuw haar niveau van 2019 haalt. Volgens hem is een vaccin de sleutel. Eens dat vaccin er is moet het ook nog eens bij de bevolking raken. Tenslotte stellen zich voor reizigers naast het luchttransport nog andere vragen, aldus Hamilton. ‘Is de hotelkamer degelijk ontsmet? Is de Uber of de taxi ontsmet? Hoe zit het met restaurants?’

Reizigers moeten zich bij elke van deze etappes 100% veilig voelen. Vooraleer het zover is zal er veel tijd voorbijgaan. Wie vandaag een vlucht boekt heeft er bijvoorbeeld geen idee van wat hem te wachten staat.

Meer