Vilnius maakt van openbaar vervoer grootste kunstgalerij van de stad

In de Litouwse hoofdstad Vilnius wordt het openbaar transport omgetoverd tot een kunstgalerij in open lucht. De bushaltes van de stad worden immers, samen met ander straatmeubilair, onderdeel van het project ‘Menas be Stogo’ (‘Kunst behoeft geen Dak’) dat door het stadsbestuur wordt georganiseerd.

In totaal nemen honderd kunstenaars aan het project deel. Menas be Stogo werpt zich daarbij op als de grootste galerij van de stad. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van het straatmeubilair van het reclamebedrijf JCDecaux.

Quarantaine

Menas be Stogo beleeft in Vilnius zijn derde editie. Het initiatief werd twee jaar geleden geboren, nadat de samenleving door de uitbraak van de coronapandemie in een eerste quarantaine was gedwongen. Het project werd opgezet om hulp te bieden aan kunstenaars die door de uitbraak van het virus waren getroffen.

De initiatiefnemers merken daarbij op dat het project in de kunstwereld een grote interesse heeft gewekt. “Maar ook bij de bevolking, die de mogelijkheid kreeg op onverwachte plekken in de stad artistieke ontdekkingen te doen, kon een groot enthousiasme worden geregistreerd”, benadrukte Remigijus Šimašius, de burgemeester van Vilnius, in een commentaar op de lancering van de nieuwe editie.

Het project werd volgens de initiatiefnemers niet alleen opgezet om professionele kunstenaars een grotere bekendheid te geven, maar ook om een netwerk voor samenwerking en de verkoop van artistieke werken uit te bouwen.

Alle werken die bij het project zijn betrokken, moeten worden verkocht. Bovendien moeten de verkoopprijzen van de kunstwerken openbaar bekend worden gemaakt.

Virtuele galerij

“Er kan nooit teveel kunst aanwezig zijn in de straten van Vilnius”, betoogde burgemeester Šimašius nog. “Deze traditie, geboren tijdens een periode waarin de kunstgalerijen door de uitbraak van de coronacrisis gesloten moesten blijven, heeft een grotere levendigheid in de stad gebracht. Er is dus geen enkele reden om met dit initiatief niet verder te gaan.”

Jaarlijks zouden meer dan vijfhonderd professionele kunstenaars zich kandidaat stellen om aan het evenement deel te nemen. Honderd geselecteerde werken worden gedrukt en in de haltes van het openbaar busvervoer geëxposeerd.

Het reclamebedrijf JCDecaux maakt daarbij in zijn straatmeubilair ruimte vrij die anders door commerciële boodschappen wordt ingevuld. In een virtuele galerij worden verder nog enkele honderden andere werken geëxposeerd.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20