Verrassing: vissersboten zorgen voor evenveel CO2 als de hele luchtvaartindustrie

Volgens een nieuwe studie geven vissersboten die hun netten over de oceaanbodem slepen evenveel kooldioxide vrij als de hele luchtvaartindustrie. Het slepen van zware netten over de zeebodem verstoort immers mariene sedimenten, ’s werelds grootste koolstofput. Koolstofputten spelen een belangrijke rol in de koolstofcyclus: zij halen het broeikasgas CO2 uit de lucht en verminderen daarmee de opwarming van de Aarde.

Bodemtrawlvisserij, een wijdverbreide praktijk waarbij zware netten over de zeebodem worden gesleept, zorgt ervoor dat elk jaar 1 gigaton CO2 wordt uitgestoten, volgens de studie, die is geschreven door 26 zeebiologen, klimaatexperts en economen en in Nature is gepubliceerd.

De CO2 komt vrij uit het sediment van de zeebodem en kan de verzuring van de oceaan verhogen. Mariene sedimenten herbergen de grootste koolstofopslag ter wereld. Het rapport is de eerste studie die de klimaateffecten van trawlvisserij wereldwijd aantoont. Het biedt ook een blauwdruk die schetst welke delen van de oceaan moeten worden beschermd om het zeeleven te beschermen, de productie van zeevruchten te stimuleren en de klimaatemissies te verminderen.

De top 10 van landen met de meeste koolstofemissies door het gebruik van sleepnetten zijn China, Rusland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Kroatië en Spanje. De studie schat de uitstoot tussen 0,6 en 1,5 gigaton kooldioxide per jaar, of gemiddeld 1 gigaton per jaar. De uitstoot van kooldioxide door de luchtvaart bedroeg in 2019 918 miljoen ton.

Nu 7 procent beschermd, dat moet naar 30 procent

De wetenschappers hebben mariene gebieden geïdentificeerd waar soorten en ecosystemen worden geconfronteerd met de grootste bedreigingen door menselijke activiteiten. Ze ontwikkelden een algoritme om regio’s te identificeren waar bescherming de grootste voordelen zou opleveren voor drie doelen: bescherming van de biodiversiteit, de productie van zeevruchten en klimaatmitigatie. Vervolgens brachten ze deze in kaart om een ​​praktische blauwdruk te creëren die regeringen kunnen gebruiken, afhankelijk van hun prioriteiten.

De analyse laat zien dat de wereld minimaal 30 procent van de oceanen moet beschermen. Momenteel wordt slechts 7 procent van de oceaan beschermd. Uit de studie blijkt voorts dat voor het elimineren van 90 procent van het huidige risico op koolstofverstoring door bodemtrawls slechts ongeveer 4 procent van de oceaan moet worden beschermd, meestal in nationale wateren.

Lees ook:

(jvdh)

Meer
Laatste update:
Laatste update:
Lees meer...
Markten
BEL20