Verkopers oude olietankers kunnen op absolute piekprijzen rekenen

De markt voor oude olietankers kent een absolute hoogconjunctuur, vooral dankzij de inspanningen van westerse landen om de handel in Russische ruwe olie aan banden te leggen. Dat blijkt uit een rapport van het persbureau Reuters.

Waarom is dit belangrijk?

De westerse scheepvaart vermijdt het transport van Russische olie. De sector wenst immers niet in conflict raken met de sancties die Rusland zijn opgelegd of wil geen reputatieschade oplopen. Dat heeft echter ruimte gecreëerd voor een aantal nieuwe bedrijven, die voor de transporten beroep doen op oude tankers die normaal gesproken naar sloopwerven zouden worden afgevoerd.

Torenhoge charterprijzen: Vastgesteld werd dat Griekse en Noorse scheepseigenaars verouderende tankers voor recordbedragen verkochten aan nieuwe rederijen in het Midden-Oosten en Azië.

  • Daarbij puren ze profijt uit de torenhoge charterprijzen die worden geboden voor schepen die bereid zijn om Russische olie naar India en China te brengen. Hierdoor hebben de prijzen van tweedehandse tankers een sterke stijging gekend.
  • Dat geldt vooral voor schepen uit de Aframax-categorie, die 600.000 vaten olie aan boord kunnen nemen. Dat is het standaardformaat van schepen dat wordt geladen in Russische havens aan de Baltische Zee.
  • Op een leeftijd van vijftien jaar worden de meeste tankers door hun westerse eigenaars van de hand gedaan. De vloot van de nieuwe reders bestaat echter uit schepen met leeftijden tot bijna twintig jaar.
  • Begin dit jaar werden Aframax-tankers van twintig jaar oud verkocht voor een gemiddelde prijs van 11,8 miljoen dollar. Sindsdien is die prijs constant opgelopen.
  • Volgens cijfers van het bureau VesselsValue moet vandaag voor een dergelijk schip een prijs van 22 miljoen dollar worden betaald. Dit jaar zouden in totaal 148 Aframax-tankers zijn verkocht. Dat is een stijging met 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Financiering oorlog: De sancties tegen Rusland hebben de bedoeling de potentiële inkomsten van het land uit de export van petroleum te beperken.

  • Op die manier wil men het de Russische dictator Vladimir Poetin moeilijker maken om zijn oorlog tegen buurland Oekraïne te kunnen blijven financieren.
  • Nieuwe rederijen die wel bereid zijn om Russische olie te exporteren, kunnen echter op grote winsten rekenen.
  • “Tankers kunnen in het Mediterrane gebied 80.000 dollar inkomsten per dag opstrijken, maar voor het transport van Russische olie worden bedragen tot 130.000 dollar per dag betaald”, benadrukte een getuige.

Hogere prijzen en langere reizen: De tankertarieven hebben volgens analisten inmiddels de hoogste niveaus in veertien jaar tijd bereikt, op uitzondering gedurende een kort tijdsbestek begin dit decennium, toen oliebedrijven door de dalende vraag naar petroleum tijdens de coronacrisis tankers voor de opslag van hun onverkochte voorraden inhuurden.

  • Niet alleen de dagprijzen worden op die manier opgevoerd. De schepen moeten ook voor langere periodes worden gecharterd. In het verleden werd Russische olie immers vooral op de Europese markt verkocht.
  • Dat vergde voor de tankers een reis van amper enkele dagen. Maar met transporten naar onder meer Azië moet met trajecten van enkele weken rekening worden gehouden.
  • Bovendien werd ook de scheepsbouw door de uitbraak van de coronapandemie getroffen, waardoor de werven minder nieuwe vaartuigen konden opleveren. Daardoor is de vloot beschikbare schepen verder gekrompen.
  • Deze duistere armada die voor het transport van Russische olie wordt ingezet, zou volgens waarnemers ongeveer 10 procent van de totale tankervloot kunnen vertegenwoordigen. Gelijkaardige systemen werden eerder ook al door Iran en Venezuela opgezet om sancties van de Verenigde Staten te ontwijken.

    (fjc)
Meer