Verkopen P&G krijgen sterke impulsen van coronapandemie

Het Amerikaanse concern Procter & Gamble (P&G), fabrikant van schoonmaakmiddelen en producten voor lichaamsverzorging, heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn boekjaar duidelijk betere prestaties geleverd dan dezelfde periode vorig jaar. Dat was in grote mate te wijten aan de uitbraak van de coronacrisis, die immers de vraag naar wasmiddelen, luchtreinigers en schoonmaakproducten gevoelig deed toenemen.

Die impact zorgt er volgens Procter & Gamble tevens voor dat het bedrijf ook de verwachtingen voor het gehele boekjaar naar boven zal kunnen bijstellen. Er wordt nu gerekend op een omzetgroei tussen 3 procent en 4 procent. Eerder was een stijging tussen 1 procent en 3 procent in het vooruitzicht gesteld.

Noord-Amerika

Procter & Gamble boekte tussen juni en september 19,3 miljard dollar inkomsten. Dat betekende een stijging met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei werd vooral gedragen door een hogere vraag in Noord-Amerika, voor P&G de grootste markt van de wereld. Ook de nettowinst van het concern liep met 19 procent op tot bijna 4,3 miljard dollar.

De activiteiten van P&G zijn over vijf grote sectoren gespreid. ‘In elke divisie kon een organische omzetgroei worden gemeld,’ verduidelijkt Jon Moeller, operationeel directeur van het concern. ‘In de Verenigde Staten was er een omzetgroei met 16 procent, terwijl ook in China de inkomsten met 12 procent opliepen.’ 

De cijfers tonen volgens Moeller aan dat alvast in de Verenigde Staten de consumenten niet voor goedkopere merken blijken te hebben gekozen. ‘Nochtans bleef er grote onzekerheid over de hulpprogramma’s die de Amerikaanse overheid in het kader van de coronacrisis zou opzetten,’ merkt de topman. Volgens waarnemers wil de klant door de coronacrisis met zijn gezondheid geen onnodige risico’s lopen.

Scheergerei

Aangezien de consument meestal gelooft dat duurdere merken ook de betere prestaties leveren, kon P&G in die sector van het woningonderhoud een sterke groei melden.

In die sector, aangewakkerd door de vraag naar huishoudelijke schoonmaakproducten zoals Mr. Clean, boekte het bedrijf een omzetgroei met 30 procent. In de sector van de lichaamsverzorging merkte het concern vooral een toenemend interesse in handzeep en desinfecterende producten.

Een opmerkelijk fenomeen kon worden vastgesteld bij de scheerproducten. In het algemeen liet die verkoop een status-quo optekenen, maar producten voor de vrouwelijke markt konden wel een groei melden. ‘Mannen voelen tijdens de pandemie, die voor velen met thuiswerk wordt vereenzelvigd, blijkbaar minder noodzaak om zich te scheren,’ aldus het bedrijf.

De verkoop van luiers, papieren handdoeken en toiletpapier kende eveneens een stijging. Ook hier is volgens P&G een link met het thuiswerk duidelijk.

Meer