Veolia-Faurecia: “Ook interieur auto kan ecologische voetafdruk sector helpen verminderen”

De Franse onderneming Faurecia, toeleverancier van de autosector, heeft voor de productie van interieurs van wagens een akkoord gesloten met het milieubedrijf Veolia Environnement. De collaboratie moet ertoe leiden dat in de interieurs van wagens in de toekomst gemiddeld 30 procent gerecycleerd materiaal zou kunnen worden gebruikt.

Daarbij zullen de twee Franse bedrijven naar eigen zeggen tevens investeren in een gezamenlijk onderzoek naar technologieën om die doelstellingen te realiseren.

Klimaatneutraliteit

Bedoeling van het samenwerkingsverband is gerecycleerde kunststoffen te gebruiken in instrumentenpanelen, deurpanelen en middenconsoles van de wagens die door een reeks constructeurs in Europa worden geproduceerd.

Enerzijds moet het akkoord Faurecia toelaten om de ecologische voetafdruk van zijn activiteiten te verkleinen, waardoor de onderneming zijn streven naar klimaatneutraliteit kan ondersteunen. Anderzijds biedt de collaboratie aan Veolia Environnement de kans om zijn duurzame toepassingen naar de productie van de interieurs voor voertuigen uit te breiden.

“Het gebruik van gerecycleerde kunststoffen is een van de belangrijkste uitdagingen die de autosector moet aanpakken om zijn ecologische transformatie te verwezenlijken”, benadrukken de twee bedrijven. “Momenteel worden de interieurs immers meestal vervaardigd op basis van kunststoffen die uit de verwerking van fossiele brandstoffen afkomstig zijn.”

“Hierdoor wordt de ecologische voetafdruk van de autosector gevoelig verhoogd. Wanneer echter op recyclage kan worden overgeschakeld, kunnen op de productie van die vervuilende grondstoffen aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd.”

Secundaire grondstoffen

Veolia start vanaf volgend jaar met de productie van secundaire grondstoffen in zijn bestaande recyclagesites in Frankrijk. “Aangezien de vraag naar gerecycleerd plastic in alle sectoren toeneemt en er met een schaarste aan hulpbronnen rekening moet worden gehouden, is het noodzakelijk om een groter volume aan plastic afvalstromen te recycleren”, zegt Estelle Brachlianoff, operationeel directeur van Veolia.

“Om die activiteiten verder te ondersteunen breidt Veolia de investeringen in zijn recyclagefabrieken over de hele wereld uit. Die inspanningen moeten de divisie tegen midden dit decennium helpen om een omzet van 1 miljard euro genereren.”

“Faurecia was elf jaar geleden de eerste toeleverancier van de autosector die onder het merk NafiLean een complete lijn van biocomposiet-materialen voor de autosector op de markt bracht”, merkt Patrick Koller, chief executive van de onderneming, anderzijds op.

“Meer dan een decennium later is dit product in ongeveer dertien miljoen auto’s ingebouwd. De ecologische voetafdruk van deze oplossing is 28 procent kleiner dan bij alternatieven die volledig uit conventioneel plastic zijn vervaardigd.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20