Van het aantal wolkenkrabbers in een land tot de verkoop van ondergoed: enkele onconventionele indicatoren om een recessie te voorspellen

Economen, analisten en andere experts hebben de afgelopen weken al meermaals de woorden recessie en stagflatie in de mond genomen. Ze kijken daarbij onder meer naar de omgekeerde rentecurve. Maar er zijn ook enkele onconventionele indicatoren die kunnen aantonen of er al dan niet een recessie onze richting uitkomt.

Door de oorlog in Oekraïne steekt het recessiespook opnieuw de kop op. Meerdere experts hebben de afgelopen weken gewaarschuwd dat we ons moeten opmaken voor een recessie, of zelfs een stagflatie. Zeker nu de kans bestaat dat de Federal Reserve het geldbeleid nog sneller zal verstrakken. In de meest recente Fed-notulen staat te lezen dat de bestuurders voorstander zijn om de balans af te bouwen. Ook wordt er gewag gemaakt van renteverhogingen met 50 basispunten. De economen van Deutsche Bank zeiden na de publicatie van de Minutes dat een recessie broeit.

Vorige week was er ook sprake van een omgekeerde rentecurve, waarbij de kortetermijnrente hoger ligt dan de langetermijnrente. Op dit moment ligt enkel het rendement op een Amerikaanse staatsobligatie met een looptijd van vijf jaar hoger dan dat op een obligatie met een looptijd van tien jaar. Zo’n omgekeerde rentecurve kan volgens experts de start van een recessie inluiden. Andere economen merken dan weer op dat zo’n rentecurve niet garant staat voor een economische groeivertraging.

Volgens de Amerikaanse nieuwssite CNBC zijn er nog enkele andere onconventionele indicatoren die ons kunnen helpen om een eventuele recessie te voorspellen.

De skyscraper index

De skyscraper index is het geesteskind van de Britse econoom Andrew Lawrence. Hij heeft die index in 1999 ontwikkeld. Zoals de naam doet vermoeden is deze economische indicator gebaseerd op de bouw van wolkenkrabbers. Volgens de econoom is er een verband tussen het aantal wolkenkrabbers in een land en het gevaar voor een economische recessie.

Lawrence zei in een interview in 2012 met de non-profit Council on Tall Buildings and Urban Habitat dat er al sinds de jaren 1800 correlaties zijn tussen de voltooiing van ’s werelds hoogste gebouwen en economische crises. De finalisering van de constructie van de Chrysler- en Empire State-gebouwen in New York tijdens de Grote Depressie is daar een mooi voorbeeld van.

Volgens de theorie van Lawrence gaat de voltooiing van deze wolkenkrabbers gepaard met het einde van een grote bouwhausse. De econoom voegde er in het interview wel aan toe dat er niet moet gekeken worden naar de hoogte van de gebouwen, maar naar de clusters van wolkenkrabbers.

Als we die theorie vandaag toepassen, merken we op dat eind 2021 de constructie van Merdeka 118, een wolkenkrabber in Kuala Lumpur, is voltooid. Dat is meteen het op één na hoogste gebouw ter wereld. Ook de Steinway Tower in New York, naar verluidt de dunste wolkenkrabber ter wereld en een van de hoogste gebouwen op het westelijk halfrond, is onlangs voltooid.

De Men’s underwear index

Dit is één van de geliefkoosde indicatoren van Alan Greenspan, de voormalige voorzitter van de Federal Reserve. Greenspan heeft destijds naar verluidt gezegd dat de verkoop van mannenonderbroeken over het algemeen vrij constant is, maar dat dalingen in de verkoop erop wijzen dat de financiële situatie van de mannen zo onder druk staat dat zij besluiten de aanschaf van nieuwe onderbroeken uit te stellen.

De Hemline index

Deze indicator werd in de jaren 1920 in het leven geroepen door de econoom George Taylor. Volgens zijn theorie dragen vrouwen kortere rokken bij stijgende markten, en omgekeerd. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de rok tot aan de knieën tijdens de “roaring twenties” of de populariteit van de minirokjes in de jaren 1960.

De Lipstick index

De voorzitter van Estee Lauder, Leonard Lauder, ontwikkelde deze indicator tijdens de economische recessie in 2001. Hij suggereerde dat vrouwen meer zouden uitgeven aan kleine luxeartikelen, zoals lippenstift, als opkikkertje in moeilijke tijden.

Deze theorie ging wel niet op tijdens de coronapandemie in 2020, toen de verkoop van make-up daalde omdat de consumenten tijdens lockdowns thuis moesten blijven.

Russ Mould, directeur beleggingsonderzoek bij AJ Bell, zegt in een reactie CNBC dat beleggers niet impliciet op deze onconventionele economische indicatoren moeten vertrouwen, maar dat ze “altijd de moeite waard zijn om in de gaten te houden.”

(mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20