Uw apps weten waar u gisteravond was en ze maken er geen geheim van

Niet minder dan 75 bedrijven handelen in anonieme, maar zeer precieze data over uw locatie, die door apps wordt verzameld.

Het gaat om apps die lokaal nieuws, weersinformatie en andere soorten informatie verspreiden. Dat blijkt uit onderzoek van 4 journalisten van de New York Times, die te weten wilden komen tot op welke hoogte populaire apps toegang hebben tot de locatiegegevens die smartphones verzamelen. 

Hoewel die data anoniem zijn en verondersteld worden geaggregeerd te zijn, is het vaak erg eenvoudig om de data aan een welbepaald individu te linken. Wie vindt dat Cambridge Analytica een schandaal was, doet er goed aan het ganse rapport van de Amerikaanse krant na te lezen.

De krant testte 20 populaire apps, waarvan 17 apps de locatie naar ongeveer 70 bedrijven doorstuurden. Verschillende van deze bedrijven zeggen de gegevens van 200 miljoen smartphones te traceren. Dat is 1 op elke 2 smartphones die in de VS in gebruik zijn. De database die door de journalisten kon worden ingekeken geeft specifieke details over het reisverkeer van individuen, accuraat tot op enkele meters. De gegevens worden tot 14.000 keer per dag geüpdated.

De markt voor ‘location-targeted advertising’ is 21 miljard dollar waard

In een tweede tijd worden deze gegevens verkocht, gebruikt of geanalyseerd om ze daarna aan partijen verkocht dir informatie zoeken omtrent consumentengedrag. Denk aan adverteerders, winkels tot zelfs hefboomfondsen. De markt voor zogenaamd ‘location-targeted advertising’ wordt op jaarbasis op 21 miljard dollar geschat. Een van de grote spelers op die markt is IBM, dat onlangs de apps van het 24-uurs weerberichtkanaal Weather Channel kocht. Ook het sociale netwerk Foursquare noemt zichzelf nu een locatiemarketingbedrijf. De sector heeft ook de interesse van enkele zwaargewicht-investeerders. Goldman Sachs en PayPal medestichter Peter Thiel, om er maar twee te noemen.

“Als het gratis is ben je zelf het product”

En ook hier geldt het motto: “Als het gratis is ben je zelf het product.” De meeste mensen lezen de kleine lettertjes niet en beseffen niet dat de locatiedata ook voor heel andere doeleinden wordt gebruikt. Zo kan exact worden nagetrokken wat een individu dagelijks doet (zo werd data verzameld van een vrouw die zich naar een abortuskliniek begaf, een andere naar een bijeenkomst van de Weight Watchers), maar ook kan men scenario’s bedenken waarbij ganse bevolkingsgroepen worden gemanipuleerd. Een advocatenkantoor kocht de gegevens van mensen die zich naar de spoeddiensten begeven, terwijl ook de gegevens van de mensen die Trumps inauguratie bijwoonden te koop werden aangeboden.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20