Uitstel betaling verzekeringspremies wordt verlengd

Net zoals de banken verlengen de verzekeraars door de aanhoudende coronacrisis verschillende steunmaatregelen, zoals uitstel van betaling voor bepaalde premies.

Wie door de coronacrisis in de problemen is gekomen om zijn woonlening terug te betalen kan aan de bank uitstel van betaling vragen. Vorige week liet Vincent Van Peteghem (CD&V), minister van Financiën, weten dat het betalingsuitstel voor woonleningen wordt verlengd tot 31 maart 2021. De regering wil ook werk maken van een verlenging van de betaalpauze voor consumentenkredieten. De onderhandelingen met de banken lopen nog.

Uitstel betaling verzekeringspremies

Ook de verzekeringssector doet een extra inspanning. Na overleg met Pierre-Yves Dermagne (PS), federaal minister van Economie, heeft die beslist om de bestaande steunmaatregelen te verlengen.

Om te beginnen krijgen bedrijven en zelfstandigen getroffen door de coronacrisis uitstel van betaling van hun verzekeringspremies tot 30 juni 2021. Bedrijven die reeds uitstel van betaling kregen, kunnen aanspraak maken voor een verlenging, voor zover de totale periode 9 maanden niet overschrijdt.

Werknemers die tijdelijk werkloos zijn door de coronapandemie verliezen de dekkingen die zijn opgenomen in de groepsverzekering (pensioen-, overlijdens-, invaliditeits- of hospitalisatieverzekering) niet. Die waarborg wordt verlengd tot eind maart 2021.

Schuldsaldo- en brandverzekering

Verzekeringnemers die problemen hebben om de premies van de brand- en/of schuldsaldoverzekering gekoppeld aan zijn woonlening terug te betalen, kunnen eveneens uitstel van betaling aanvragen. Die regeling wordt, net zoals bij de hypothecaire leningen, verlengd tot 31 maart 2021.

Klanten die reeds genoten van een uitstel, kunnen een verlenging aanvragen, voor zover de totale periode van de verlenging een termijn van negen maanden niet overschrijdt.

De verzekeringskoepel Assuralia roept iedereen die problemen heeft om zijn premies te betalen op om contact op te nemen met de verzekeraar of tussenpersoon. Zo kan er gezocht worden naar een eventuele geschikte oplossing.

‘Voor de hele sector, voor elke verzekeraar is het van cruciaal belang om de nodige inspanningen te blijven leveren om zijn klanten te ondersteunen en te blijven beschermen. We zijn dan ook tevreden dat we deze broodnodige maatregelen ter bescherming van iedere consument mogen aankondigen. Het is de enige manier om samen deze ongekende crisis het hoofd te bieden’, laat Hein Lannoy, gedelegeerd bestuurd van Assuralia weten.

Meer