Uber wil chauffeurs met elektrische wagen; optie is niet voor iedereen evident

Om zijn duurzame doelstellingen te realiseren, heeft het mobiliteitsplatform Uber aan zijn chauffeurs gevraagd om elektrische wagens te kopen. Die vraag kan een aantal autobestuurders echter voor problemen plaatsen. Elektrische wagens zijn immers duurder in aankoop en ook het opladen neemt meer tijd in beslag, terwijl het vinden van oplaadlocaties evenmin vanzelfsprekend is.

Momenteel is iets minder dan een tiende van het Europese wagenpark van Uber emissievrij. Dit geeft het bedrijf zeven jaar de tijd om de samenstelling van zijn wagenpark drastisch te herzien.

Natuurlijke aarzeling

Uber heeft zich ten doel gesteld om tegen het einde van dit decennium in Europa en tien jaar later op alle markten 100 procent met uitstootvrije voertuigen te werken. Deze ambitie vereist dat de zelfstandige chauffeurs hun auto’s met verbrandingsmotoren inruilen voor duurzame technologieën.

Een aantal chauffeurs heeft daadwerkelijk al snel voor een duurzame optie gekozen, maar een groep anderen geeft van een grotere terughoudendheid blijk. Zij vrezen immers dat hun inkomsten door de hogere kosten zullen afnemen.

“Er is zeker van enige aarzeling sprake”, benadrukt Chris Hook, chef duurzaamheid bij Uber. “Dat lijkt mij heel natuurlijk bij een nieuwe technologie. Eens de chauffeur een elektrische wagen heeft geprobeerd, kan over het algemeen echter een bijzonder positieve reactie worden opgetekend. Op dat ogenblik blijkt de voorafgaande angst of aarzeling meestal onnodig te zijn geweest.”

Elektrische voertuigen blijven aanzienlijk duurder in aanschaf dan hun tegenhangers op benzine of diesel, hoewel ze in het gebruik – dankzij lagere kosten voor brandstof en onderhoud – beduidend goedkoper zijn. De stijgende elektriciteitsprijzen en de oplopende rente hebben dit voordeel echter gedeeltelijk uitgehold.

Uber heeft met een aantal autofabrikanten – waaronder Stellantis, Kia, Hyundai en Nissan – wel overeenkomsten gesloten om duurzame modellen tegen lagere tarieven aan te bieden. Gelijkaardige akkoorden werden ook met verhuurbedrijven, zoals Hertz, gesloten.

Daarnaast zijn er eveneens contracten gesloten met uitbaters van oplaadpunten, zoals British Petroleum in het Verenigd Koninkrijk of TotalEnergies in Frankrijk, waarbij de chauffeurs van Uber tegen gereduceerde tarieven van de infrastructuur gebruik kunnen maken.

Krachtiger batterijen

Hook erkent dat de eerste generaties van elektrische wagens moeite hadden om aan de behoeften van de chauffeurs van Uber te beantwoorden. “Wagens met batterijen van 30 kilowatt boden niet voldoende dagelijkse actieradius om professioneel werk mogelijk te maken”, geeft Hook aan.

“Batterijen van 62 kilowatt hebben die situatie echter helemaal veranderd. Inmiddels kan tussen 90 procent en 95 procent van de chauffeurs zonder problemen met een volle batterij een volledige shift rijden.”

Momenteel nemen elektrische voertuigen in de Europese steden ongeveer 9 procent van de totale kilometers die door de vloot van Uber wordt gereden, voor hun rekening. Dat is volgens Hook een positieve ontwikkeling, want vorig jaar bleef dat aandeel nog onder de grens van 5 procent.

Hij wijst er ook op dat het aanmoedigen van professionele chauffeurs om duurzame voertuigen te adopteren, de steden zal helpen om de uitstoot sneller te verminderen. “De wagens die de grootste afstanden afleggen, moeten als eerste op een elektrische aandrijving kunnen overschakelen”, verduidelijkt Hook. “Hierdoor zullen de emissies de snelste daling laten optekenen.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20