Uber gevangen in perfecte storm

Het aandeel Uber sloot vrijdag zijn eerste beursdag flink onder zijn introductieprijs af, wat het bedrijf een beurswaarde van 82 miljard dollar (73 miljard euro) gaf. Dat is een pak lager dan de 100 miljard die maanden geleden nog door de zakenbanken was vooropgesteld. Minder ook dan wat investeerders tijdens de laatste kapitaalronde voor de alternatieve taxidienst hadden betaald.

In de eerste vijf uur van zijn beursgang moest het bedrijf liefst 6 miljard dollar aan marktkapitalisatie inleveren. Dara Khosrowshahi, de CEO van het bedrijf, haalde verzachtende omstandigheden aan, waaronder de verkooplawine die eerder deze week door het Chinees-Amerikaanse handelsconflict op gang was gebracht. Die had de beursindex Dow Jones 300 punten lager gestuurd. Hoewel de index zich daarna herstelde, leek het beurssentiment onder beleggers te zijn gekeerd. Met andere woorden: Uber trok naar de beurs op het einde van de slechtste beursweek van dit jaar tot nog toe. Ook geopolitieke omstandigheden beloven weinig goeds: er is de escalatie van de verbale oorlog tussen de VS en Iran, de nieuwe tests van de Noord-Koreaanse ‘Rocket man’ en de blijvende impasse in Venezuela.

Wall Street stelt vragen bij de ‘eenhoorns’

Maar volgens experts is er wel degelijk een teken aan de wand. Dat een van de meest geanticipeerde beursintroducties van de laatste jaren zo teleurstelt is niet normaal. Na jaren van goedkoop geld begint Wall Street zich eindelijk vragen te stellen over zogenaamde ‘eenhoorns’. Dat zijn start-ups die zichzelf een waarde toemeten die hoger ligt dan 1 miljard dollar. De meeste van die bedrijven hebben één zaak gemeen: ze verliezen tonnen geld.

Een van die bedrijven is Lyft, een rechtstreekse concurrent van Uber, dat eind maart zijn beursintroductie had beleefd. Ook hier lijken investeerders zich te hebben vergaloppeerd. Eerder deze week kwam het bedrijf met teleurstellende resultaten en waarschuwde het voor belangrijke verliezen in 2019. Het aandeel noteert nu ruim 35% onder zijn introductieprijs. Niet de beurs, maar de durfkapitalisten lijken hun eigen investeringen dus te hoog te waarderen en te duur te betalen.

Uber, de ‘Amazon van transport’?

Uber komt sowie in de geschiedenisboeken, want geen enkel bedrijf verloor meer geld op het ogenblik van zijn beursintroductie dan het alternatieve taxibedrijf. Volgens Khosrowshahi mag dat geen bezwaar zijn: het bedrijf moet de ‘Amazon van transport’ worden. Ook dat bedrijf leed jaren lang grote verliezen vooraleer een beurslieveling te worden.

Maar volgens velen is het businessmodel van Uber niet houdbaar: zowel de Uber-chauffeurs als de klanten moeten voortdurend worden gesubsidieerd opdat ze terug zouden komen. Hoe groter het bedrijf wordt en in hoe meer landen Uber activiteiten opstart, hoe groter de verliezen. De enige manier om daar komaf mee te maken is door de prijzen op te drijven. Daar zit niemand op te wachten.

Door vrijdag 8 miljard dollar op te halen heeft Uber zijn oorlogskas opnieuw gespekt, maar de ongerustheid over het businessmodel neemt toe. Indien Khosrowshahi & co er niet in slagen een duurzaam businessmodel te ontwikkelen, zullen ze snel door de realiteit worden ingehaald. Tot zo lang blijft het veiliger om een Uber te nemen dan om er aandelen van te kopen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.