Twintig jaar geleden viel doek over Sabena, het grootste faillissement in de Belgische geschiedenis

De afwikkeling van het faillissement van de luchtvaartmaatschappij Sabena, met de verkoop van allerlei bezittingen, heeft op twintig jaar tijd meer dan 1 miljard euro opgebracht. “Tien keer meer dan in het begin werd gedacht”, zegt curator Christian Van Buggenhout. Hij verwacht het hele dossier in 2024 te kunnen afsluiten.

Op woensdag 7 november 2001 landt omstreeks 11.35 uur een Sabena-vliegtuig op Zaventem. Een bijzonder moment, want vlucht SN690, afkomstig uit Cotonou (Benin), is de laatste vlucht van de Belgische nationale luchtvaartmaatschappij die in 1923 was opgericht. Het toestel wordt omcirkeld door werknemers. Enkele uren later wordt het faillissement van Sabena uitgesproken. Zowat 7.300 mensen verliezen hun baan. Het is nog altijd het grootste faillissement in de Belgische geschiedenis.

Hotel Memling

Twintig jaar later zijn nog niet alle losse eindjes weggewerkt. Curator Christian Van Buggenhout is nog altijd bezig met de afhandeling ervan. Er werden sinds het faillissement al heel wat onderdelen en bezittingen van Sabena verkocht, zoals het vliegtuigonderhoudsfiliaal Sabena technics, de pilotenschool Sabena Flight Academy of nog enkele hotels die Sabena bouwde in Brussel en Rwanda.

Maar er blijven bezittingen over. De meest in het oog springende is het hotel Memling in de Congolese hoofdstad Kinshasa. Er zou nu een akkoord zijn over de verkoop ervan. De curator hoopt het hele faillissementsdossier in 2024 te kunnen afsluiten, wanneer ook de juridische procedures afgerond zouden moeten zijn.

Een ander los eindje is een sociaal fonds dat bestemd is voor voormalige werknemers van Sabena en waarin naar verluidt nog 1,85 miljoen euro zou zitten. Het gaat om bijdragen die werden gestort door het toenmalige gesyndiceerde cabinepersoneel. De vakbonden wachten nog op juridisch advies, ze hopen dat het geld de komende maanden uitgekeerd zal kunnen worden, zegt Jan Coolbrandt van de christelijke vakbond.

Geen snelverkoop

Toen Van Buggenhout na het faillissement van Sabena werd aangesteld als curator, verzette hij zich tegen de roep om de bezittingen zo snel mogelijk te verkopen, hetgeen naar schatting 100 miljoen euro zou hebben opgeleverd. “Maar waarom alles wegdoen aan domme prijzen?”, vindt de curator.

Hij koos ervoor de bezittingen te “beheren”, zoals hij dat noemt: ze oplappen om er nadien een betere prijs voor te krijgen zodat er dan meer kan worden terugbetaald aan de schuldeisers. Op die manier werden intussen dus voor meer dan 1 miljard euro opbrengsten gerealiseerd in het Sabena-dossier, zegt Van Buggenhout.

Christian Van Buggenhout in 2008 – Isopix

Voor de curator is het geen verrassing dat de afwikkeling van het grootste faillissement in de Belgische geschiedenis meer dan twintig jaar zal hebben aangesleept. Bij de Boelwerf bijvoorbeeld, de scheepswerf in Temse die in de jaren negentig over de kop ging, duurde dat ook twintig jaar, zegt hij.

Sabena is de voorloper van Brussels Airlines.

Meer