Twee Franse broers kruisen de degens om ‘s werelds snelste zeilboot te maken

Het wereldsnelheidsrecord zeilen is al meer dan acht jaar lang onveranderd. Maar twee rivaliserende teams proberen daar verandering in te brengen door de snelste zeilboot ooit te bouwen. 

De Australiër Paul Larsen haalde in november 2012 met zijn Vesta Sailrocket 2 in de wateren voor de kust van Namibië een snelheid van maar liefst 65,45 knopen, of 121 kilometer per uur, en brak daarmee het gevestigde record. 

Twee teams, één in Frankrijk en één in Zwitserland, willen nu beter doen. Eén ploeg wordt geleid door de voormalige wereldrecordhouder, en nog opmerkelijker: twee broers staan lijnrecht tegenover elkaar in twee verschillende teams. 

Snelheidsrecords vestigen op het water is niets nieuws onder de zon voor de Fransman Alex Caizergues (41), die zich tot viermaal toe de snelste kitesurfer ter wereld mocht noemen. In 2010 werd hij de eerste persoon die ooit de grens van 100 kilometer per uur voorbijraasde door louter op windkracht te varen.

Met deze prestatie vestigde hij ook een nieuw wereldrecord snelheid zeilen, maar niet voor lang. Enkele dagen later werd hij al onttroond door landgenoot en kiteboarder Sebastien Cattelan.

Maar nu neemt Caizergues opnieuw het wereldsnelheidsrecord in het vizier. En ditmaal verzamelde hij een bekwaam team van sporters, tech-ondernemers en financierders om hem daarbij te helpen. 

Syroco 

Zijn in Marseille gevestigde maritieme technologiebedrijf Syroco werkt momenteel aan een ultramoderne zeilboot die in staat is de grens van 80 knopen, of 150 kilometer per uur, te doorbreken. Het design is op zijn minst merkwaardig te noemen: een zes meter lange visvormige capsule die wordt voortgetrokken door een vlieger. 

Het vaartuig vaart ook niet op het water als een conventionele boot, maar zweeft eerder over het water met behulp van een zogenoemde foil – een vleugelconstructie onder water bevestigd aan de kiel en die de boot omhoog tilt. 

Het vaartuig van Syroco ‘zweeft’ boven het water. Foto: Twitter/Syroco

De twee zeilers nemen plaats in de capsule en besturen zowel de vlieger als de foil voor een optimale balans en beweging – een lastige klus voor wie met 80 knopen over het zeeoppervlak scheert.

Caizergues liet al aan de Amerikaanse nieuwszender CNN weten dat hij er vertrouwen in heeft dat hij, als alles volgens plan verloopt, begin 2022 een eerste recordpoging zal kunnen doen.

Broers staan oog in oog

Slechts een paar honderd kilometer verderop, in Zwitserland, bouwt een ander team aan een waardige rivaal. Sinds 2019 werken drie afgestudeerden van de Zwitserse École Polytechnique Fédérale de Lausanne aan de SP80, die een gelijkaardige capsule en vlieger heeft. 

Maar in tegenstelling tot het vaartuig van Syroco, wordt de SP80 niet boven het water getild en heeft hij twee rompen aan de zijkanten die hem stabiel helpen houden bij hoge snelheden. Het doel daarentegen is wel hetzelfde: sneller gaan dan 150 kilometer per uur. 

De SP80. Foto: Facebook/SP80

‘Natuurlijk kennen we elkaar’, zegt Mayeul van den Broek, mede-oprichter van het SP80-project. Dat de twee teams elkaar kennen, is op zijn zachtst gezegd een understatement. Benoit Gaudiot, ook medeoprichter van SP80, is namelijk de broer van Syroco-ingenieur Thomas Gaudiot.

‘Er is enige rivaliteit om het record te verslaan, maar ik denk dat rivaliteit ook een stimulans is voor beide teams’, voegt van den Broek eraan toe. ‘Het zal ons ook helpen de boodschap naar buiten te brengen, het bewustzijn te vergroten over wat we hier proberen te doen.’

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20