Torenhoge diesel- en benzineprijzen doen ook zeevaartsector sputteren: “Nog een reden waarom de inflatie zo hoog is”

Nu de grondstoffenprijzen overal ter wereld de hoogte inschieten, wordt ook scheepsbrandstof een stuk duurder. In Europa is de prijs van scheepsbrandstof met een zwavelgehalte van 0,5 procent – ook bekend als Very Low Sulfur Fuel Oil (VLSFO) – zelfs sneller gestegen dan die van ruwe olie. Hoe komt dit?

Waarom is dit belangrijk?

Brandstof is de grootste kostenpost in de scheepvaart; elke prijsstijging verhoogt de druk van de inflatie op de al overbelaste wereldwijde bevoorradingsketens. Stijgende grondstoffenprijzen zijn slecht nieuws voor scheepsexploitanten, en, in de containersector, nog een extra migraine-aanval waiting to happen voor vrachtvervoerders.

Diesel

De kosten van scheepsbrandstof in Rotterdam piekten begin deze week op het hoogste niveau sinds ten minste eind 2019. Ze kenden een stijging van maar liefst 23 procent sinds het begin van het jaar, schrijft persbureau Bloomberg. De huidige prijs van de brandstof is momenteel 676 dollar per ton.

Dat komt door de krappe voorraden, die deels te wijten zijn aan de sterke dieselmarkt in Europa, zegt Mark Williams, analist olieproducten bij energieadviesbureau Wood Mackenzie. “Het is nog een reden waarom de wereldwijde (…) inflatie zo hoog is”, betoogt hij.

Dat zit als volgt: scheepsbrandstof wordt geproduceerd met een paar van dezelfde ingrediënten die olieraffinaderijen ook in diesel en benzine kunnen stoppen. De stijgende marges van de laatste twee brandstoffen maken de productie daarvan aantrekkelijker. Wat dan weer leidt tot krappere voorraden van brandstof specifiek voor de scheepvaartsector.

Nog: “Door de hoge winsten die de vervaardiging van diesel opleveren, hebben olieraffinaderijen een stimulans om laagzwavelige ingrediënten die worden gegenereerd in zogenaamde hydrocrackers en hydrotreaters in diesel te stoppen, in plaats van in VLSFO.”

Benzine

Een vergelijkbaar verhaal speelt op de sterke benzinemarkt. Het is interessanter om een andere grondstof, zwavelarme vacuüm gasolie (Low sulphur vacuum gasoil, of LSVGO), te stoppen in motorbrandstoffen dan in VLSFO.

Daarnaast leidde ook de arbitragemogelijkheid op de Europese VLSFO-markt ertoe dat ladingen de regio verlieten om in Azië tegen betere prijzen verkocht te worden. Dat, in combinatie met lage raffinageprijzen, heeft ook het aanbod beperkt, werpt Williams op.

Regels die in 2020 zijn ingevoerd en die schippers dwingen om veel minder zwavelhoudende producten te verbranden, dreven ook de kosten op.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20