Markten:
Markten inladen...

ZONDAG 06 DEC

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

TIME verandert iconisch logo op cover voor het eerst in haar geschiedenis

Logo Business AM
Politiek

22/10/2020 | Willem De Maeseneer | 4 min leestijd

De cover van de editie van TIME die de dag voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen zal verschijnen. - Credits TIME

Het toonaangevende nieuwsmagazine TIME heeft voor de eerste keer in haar 97-jarige bestaan het logo op de cover veranderd. In plaats van de naam van het magazine prijkt er nu een oproep om te gaan stemmen, op de voorpagina van het magazine.

Al bijna honderd jaar prijkt er elke week in grote blokletters, in het gekende (unieke) lettertype, de naam van het tijdschrift op de cover. Niet bij de editie die op 2 november zal verschijnen: op de Amerikaanse uitgave van TIME Magazine is het logo die week vervangen door een oproep om gebruik te maken van het stemrecht. 

Illustratie van een verdeelde natie

De cover zelf is een illustratie door street artist en skateboarder Shepard Fairey. Hij beeldt een jonge vrouw af met een zwarte bandana voor de mond gebonden. Dat is ongetwijfeld, naast een zinspeling op de pandemie, ook een verwijzing naar de Black Lives Matter-protesten. Sinds de dood van George Floyd eind mei komen er in verschillende Amerikaanse steden nog steeds demonstranten op straat om te betogen tegen politiegeweld en structureel racisme.

De vrouw is echter ook getooid in de stars and stripes van de Amerikaanse vlag, waarmee de kunstenaar ook inspeelt op het Amerikaans patriottisme. Zo lijkt ze wel de hereniging van een verdeeld land te belichamen, met een vastberaden blik vooruit.

‘Zelfs al weet het onderwerp in het portret dat er bijkomende uitdagingen zijn voor de democratie tijdens een pandemie, is de persoon vastbesloten om haar stem en kracht te gebruiken door te stemmen’, zegt de kunstenaar zelf over het beeld. Fairey mag trouwens al voor de derde keer de cover van TIME illustreren.

Reset-knop

Waarom deze historische cover? Hoofdredacteur Edward Felsenthal heeft het in een editoriaal over een unieke kans om na een pandemisch jaar vol pijn en ontberingen, aan een wereld te bouwen die ‘gezonder, weerbaarder, duurzamer en rechtvaardiger’ is dan de vorige. 

Volgens Felsenthal, die ook CEO is van het bedrijf, zullen slechts weinig gebeurtenissen de wereld meer vormgeven dan de nakende Amerikaanse presidentsverkiezingen. Daarom staat de cover in het teken van de noodzaak om te gaan stemmen. Of zoals Molly Ball, de belangrijkste politiek verslaggever van TIME, in het magazine schrijft: ‘Op 3 november (of, hopelijk, kort daarna) zullen we eindelijk een antwoord krijgen op de vraag wat de afgelopen vier ontwrichtende jaren hebben betekend. Het is een beslissing, niet over welk beleid we moeten nastreven, maar over welke realiteit we gezamenlijk besluiten te bewonen.’

Inhoudelijk is het magazine een verkiezingsnummer, met een handleiding om veilig te stemmen en analyses over de historische verkiezingen. Maar het nummer blikt ook vooruit, en onderzoekt wat wij allemaal – individuen, bedrijven en overheden – moeten doen om ervoor te zorgen dat we niet simpelweg terugkeren naar de wereld van voorheen.

Een ‘normale’ TIME-cover – EPA-EFE/DAVID CHANG

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    65.889.578
  • Aantal
    doden
    1.518.573
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    587.439
  • Aantal
    doden
    17.142
Logo Business AM

Business AM | Stocks