Ticketmaster wordt juridisch onderzocht na fiasco bij ticketverkoop Taylor Swift

Er is een officieel onderzoek opgestart naar Ticketmaster. De website die verantwoordelijk is voor de ticketverkoop van concerten en festivals over de hele wereld kwam onder vuur te liggen nadat de recente voorverkoop voor tickets van de ‘Eras’-tour van Taylor Swift uitdraaide op een fiasco.

Waarom is dit belangrijk?

Heeft Ticketmaster te veel macht in de markt voor concerttickets en is er nood aan meer concurrentie? Die vragen dringen zich op na de recente panne.

In het nieuws: Fans van Taylor Swift probeerden vorige week massaal tickets te kopen voor de ‘Eras’-tour. Maar door problemen bij Ticketmaster verliep dat niet helemaal zoals gepland. Tot groot ongenoegen van de vele Swifties.

De details:

  • Taylor Swift kondigde enkele weken geleden haar nieuwe ‘Eras’-tour aan. De tickets voor de concerten in de Verenigde Staten gingen onlangs in voorverkoop, maar tijdens de voorverkoop liep er heel wat mis.
  • Het ging daarbij onder andere over foutmeldingen, mandjes die plots leeg waren, presale-codes die niet meer werkten en mensen die uit de wachtrij werden gegooid.
  • Uiteindelijk werden ook alle tickets al verkocht tijdens de exclusieve voorverkoop die één dag eerder van start ging dan de reguliere verkoop.
  • Daardoor kregen fans die via de reguliere voorverkoop hun tickets wilden kopen, niet eens een kans om een plekje te bemachtigen. Heel wat fans deelden hun ongenoegen via sociale media.

Officieel onderzoek

Politieke reactie: De populaire Democratische politica Alexandria Ocasio-Cortez was de eerste die reageerde op de heisa rond Ticketmaster. Zij tweette: “Ticketmaster is een monopolie, de fusie met LiveNation had nooit mogen worden goedgekeurd. Ze moeten opnieuw opgebroken worden.”

Het bredere verhaal: Ticketmaster ligt al langer onder vuur, onder andere voor de monopoliepositie die het bedrijf heeft wat betreft de ticketverkoop voor concerten, maar ook voor hun samenwerkingen met zogenaamde scalpers, die tickets aan hogere prijzen doorverkopen.

Eerder dit jaar lanceerde Ticketmaster ook dynamic ticketing, waarbij de ticketprijzen variëren op basis van de vraag voor tickets. Daarbij schoot de prijs voor tickets soms naar astronomische hoogtes.

Oneerlijke handelspraktijken? Staatsprocureurs uit de Staten van Nevada, Tennessee en Pennsylvania hebben nu ook een officieel onderzoek aangekondigd. “We onderzoeken het bedrijf voor beschuldigingen van misleidende of oneerlijke handelspraktijken”, klonk het.

Ticketmaster reageert: het bedrijf liet weten dat de problemen het gevolg waren van een “historisch hoge en nooit eerder geziene vraag voor tickets”. Daardoor zouden de servers het begeven hebben met foutmeldingen tot gevolg. Volgens Greg Maffei, topman van Live Nation, was Ticketmaster voorbereid op 1,5 miljoen geverifieerde fans (die dus voorrang kregen op tickets), maar uiteindelijk ging het om 14 miljoen fans.

Niet de eerste keer

  • Ook Taylor Swift reageerde zelf al. Ze deed dat via haar Instagram Story. Daar schreef ze dat ze “pissed off” was. “We vroegen Ticketmaster verschillende keren of ze de vraag aankonden en ze verzekerden dat dat het geval was.” Maar dat bleek dus niet het geval te zijn.
  • Naast fans van Taylor Swift kwam er ook reactie van de fans van BTS. Zij hadden gelijkaardige ervaringen met Ticketmaster in het verleden. Ook bij de ticketverkoop voor de Amerikaanse ‘Permission To Dance’-tour van BTS liep de site vast en werden fans uit de wachtlijst gegooid. Net als bij de tour van Taylor Swift waren bij de concerten van BTS alle tickets al de deur uit na de eerste verkoopronde.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20