Media moeten steeds meer extreme standpunten en verhalen brengen om de aandachtspanne van de bezoeker niet te verliezen. Kliks, ten koste van alles , is daarbij de norm.
De teloorgang van de journalistiek: alle schakeringen van negativiteit exploderen
Waarom is dit belangrijk?
De wereld evolueert steeds meer naar extremen. De oorlog in Oekraïne, de Amerikaanse politiek, Israël dat volgens zijn premier 'de burgeroorlog nabij was', Frankrijk dat al twee weken in brand staat. Media en sociale media spelen daarin een niet te onderschatten rol.In het nieuws. Een onderzoek (2000 - 2019) naar de emoties (woede, verdriet, blijdschap, vreugde, angst, neutraliteit) die 47 Angelsaksische media (GB + USA + persagentschappen) bij lezers oproepen, geeft een ontluisterend beeld van de evolutie sinds 2010.
De tendens is overal dezelfde
Alle grafieken geven eenzelfde tendens weer: emoties (boosheid - walging - angst - vreugde - droefheid - neutraliteit) worden steeds heviger.
Alle schakeringen van negativiteit
Een storende
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Ja, ik wil toegang tot 3 premium artikels
Liever meteen een abonnement? Klik hier
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.