Televergaderen was ook goed voor de juwelenverkoop

De juwelenverkoop heeft de coronapandemie beter doorstaan dan algemeen werd verwacht. Verrassend meer consumenten hebben tijdens de periode van lockdowns en andere ongemakken die door de uitbraak van het virus werden veroorzaakt, beslist juwelen te kopen. Dat blijkt uit een onderzoek van The Plumb Club, een Amerikaanse vereniging van juwelenverkopers, bij meer dan duizend consumenten met een gezinsinkomen van minstens 75.000 dollar in de Verenigde Staten.

De onderzoekers kwamen daarbij tot de vaststelling dat online communicaties in dat fenomeen vaak een opmerkelijke rol hebben vervuld.

Online

Uit het onderzoek bleek onder meer dat 30 procent van de ondervraagden erkende dat de pandemie hen heeft aangezet om meer juwelen te kopen dan ze hadden voorzien. “Dat gedrag moet vaak worden gelinkt aan deelnames aan virtuele vergaderingen en aanverwante activiteiten”, stippen de onderzoekers aan.

“Er kon immers worden vastgesteld dat 41 procent van de respondenten toegaf geneigd te zijn om tijdens die vergaderingen juwelen te dragen die gemakkelijk zichtbaar waren. Bovendien erkende 23 procent vaker juwelen te dragen.”

Bij 21 procent had de uitbraak van de coronacrisis daarentegen een negatieve impact op het aankoopgedrag. De resterende 49 procent kon geen verschil aangeven.

Door de lockdowns konden vele kandidaat-kopers echter niet langer in de winkel van hun traditionele juwelier terecht. Voor velen bood het internet daarbij een uitweg. Het rapport toont dan ook dat 72 procent van de respondenten aangeeft vorig jaar online juwelen te hebben gekocht.

Bovendien merkte 39 procent op dat de verplichting om tijdens de lockdowns meer tijd thuis door te brengen, hen heeft aangezet om meer juwelen op online platformen te kopen. “Hierbij moet wel een discrepantie worden opgetekend”, merken de onderzoekers op. “Mensen zeggen thuis vooral ringen te dragen, maar bij de online aankoop van juwelen verwijzen ze vooral naar halskettingen en oorringen.”

Kwaliteit

De inspiratie voor die aankopen halen de consumenten in eerste instantie op de websites van de retailers (33 procent), gevolgd door familie en vrienden (30 procent) en reclame op sociale media (14 procent). Influencers en beroemdheden worden elk door amper 7 procent van de respondenten genoemd.

Bij de aankoop wordt naar eigen zeggen vooral gekeken naar de kwaliteit (31 procent), gevolgd door het design (23 procent), het unieke karakter van het juweel (17 procent) en de prijs (16 procent). Slechts 4 procent van de ondervraagden zegt bij de aankoop rekening te hebben gehouden met duurzame aspecten zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen of sociale rechtvaardigheid.

Voor 48 procent van de ondervraagden was een speciale gelegenheid, zoals een verjaardag of een jubileum, de reden voor de gedane aankoop. Bij 12 procent was er echter sprake van een persoonlijke beloning. Daarentegen was slechts 8 procent van de respondenten tot de aankoop overgegaan omdat een gelijkaardig juweel door beroemdheden of vrienden werd gedragen.

Voor 23 procent van de ondervraagden was er echter helemaal geen speciale gelegenheid nodig om een juweel te kopen.

(jvdh)

Meer