Succes koffiecapsules bedreigt het milieu

De omzet van pods wordt voor de koffieverkoop snel de belangrijkste bron van inkomsten. Dat heeft de Britse krant The Times gemeld.

Er wordt aan toegevoegd dat het fenomeen tegelijkerheid de vrees voor een nieuw milieuprobleem doet stijgen. Miljoenen capsules dreigen immers bij het afval terecht te komen. Producent Nespresso zegt inspanningen te doen om het probleem aan te pakken. Het voorbije jaar werden in Groot-Brittannië ongeveer 140 miljoen pond uitgegeven aan de aankoop van koffiepods. Dat betekende een stijging met ruim 30 procent tegenover het jaar voordien. Die opmerkelijke groei is in grote mate te danken aan de reclamecampagne met filmster George Clooney. Het succes heeft er echter ook voor gezorgd dat een oplossing moet worden gevonden voor het afval – in Groot-Brittannië 340 miljoen capsules per jaar – dat achterblijft.

Thee

Door een combinatie van aluminium en kunststof is het product immers niet geschikt voor traditionele recyclage en dreigt daarom uiteindelijk op de vuilnisbelt terecht te komen. Britse gezinnen zouden vorig jaar 1.000 ton capsules naar de stortplaats hebben afgevoerd. De grote populariteit en winstmarges van de koffiepods heeft ook de Britse theeproducenten aangezet om gelijkaardige toepassingen op de markt te brengen. Daardoor dreigt het afvalprobleem nog veel groter te worden. In de natuur zou het tot tweehonderd jaar duren vooraleer een koffiepod helemaal is afgebroken. Producent Nespresso heeft beloofd om tegen het einde van dit decennium een duurzaam alternatief te ontwikkelen. De klanten kunnen de capsules echter ook inleveren in de winkels van Nespresso. Sectorgenoten Illy, Dolce Gusto en Tassimo hebben gelijkaardige initiatieven opgestart. (mah)