De stereotype Chinese toerist bestaat (bijna) niet meer

De Chinese toerist is onafhankelijker en gesofisticeerder geworden en gaat vaak op zoek naar nieuwe ervaringen. Dat zegt Wolfgang Arlt, directeur van het China Outbound Tourism Research Institute.

In het verleden was de gemiddelde Chinese toerist weinig gekenmerkt door een gebrek aan ervaring, waardoor hij volgens Arlt zich vaak tot bekende bestemmingen beperkte en zich ook gemakkelijk door externe partijen liet beïnvloeden. Er wordt echter aan toegevoegd dat dit soort toerist steeds minder vaak zal kunnen worden ontmoet. Opgemerkt wordt dat de Chinese reiziger steeds meer naar authenticiteit streeft en daarbij ook een grotere aandacht voor de natuur tentoon spreidt. Het voorbije jaar heeft een recordaantal van 117 miljoen Chinezen een buitenlandse reis ondernomen. “Deze groep bestaat in belangrijke mate uit onafhankelijke toeristen die willen reizen en leven zoals de lokale bevolking,” aldus de krant China Daily.

Levenskwaliteit

Alastair Morrison, gewezen president van de International Tourism Studies Association en chief executive van Belle Tourism International Consulting, waarschuwt dan ook dat niet langer met de stereotype denkbeelden over de Chinese reiziger mag worden gewerkt. Morrison benadrukt dat niet alle Chinezen vooral willen shoppen en altijd Chinees voedsel eisen. Daarvoor moet volgens hem ook in de toeristische marketing worden opgepast. Terwijl de eerste golf Chinese toeristen vooral gericht was op sightseeing, wordt volgens waarnemers steeds meer aangestuurd op lifestyle-ervaringen. Uit een enquête van de World Tourism Cities Federation en Ipsos is gebleken dat meer dan 76 procent van de Chinese toeristen een reis bestempelen als een belangrijke manier om hun levenskwaliteit en geluk te verbeteren. Ook is gebleken dat de gemiddelde Chinese toerist tijdens zijn leven vijf buitenlandse reizen maakt. James Kennell, docent toerisme aan de University of Greenwich, benadrukt dat de Chinese toerist steeds meer op zijn westerse collega begint te lijken. Hij verwacht dat de Chinese millennials die trend nog meer zullen doordrijven. (mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20