‘Stem de klootzakken weg’: Patagonia heeft een niet mis te verstane boodschap voor zijn klanten

De maker van outdoorkleding- en materiaal verborg een geheim bericht op het label van een van zijn producten.

Dat het bekende outdoormerk Patagonia zich niet te beroerd voelt om aan politiek activisme te doen weten we al. Het bedrijf daagde president Trump voor de rechter omdat hij beschermde natuurgebieden openstelt voor exploitatie en boycotte een van de grootste handelsbeurzen van de outdoorindustrie om dezelfde reden. Patagonia’s meest recente politieke stellingname omvat een niet mis te verstane boodschap, verborgen in een van zijn productlijnen

Vorige week circuleerde een beeld online van het kleine kledinglabel van een short van Patagonia waarop stond: ‘Vote the assholes out’, vrij vertaald is dat ‘Stem de klootzakken weg’. Het werd door velen als een hoax gezien, internetbedrog. Tot Brad Wieners, de marketingchef van het bedrijf, de authenticiteit van het geschreven protest bevestigde op Twitter.

Strijd tegen klimaatontkenners

‘De labels zijn echt, we hebben ze toegevoegd aan een productlijn van organische shorts (een vlaggenschip van het merk, red.) omdat we al net zo lang weerwerk bieden tegen klimaatontkenners als we die korte broeken maken’, zegt een woordvoerder van het merk aan nieuwszender CNN. De shorts zijn al in productie sinds 1973. De spreekbuis geeft nog mee dat de bewuste quote al enkele jaren de strijdleuze is van CEO en oprichter van het bedrijf, Yvon Chouinard. Ze is ook te vinden op de website en verscheen eerder al op T-shirts van het merk. Hij doelt ermee op ‘politici van eender welke partij die de klimaatcrisis ontkennen of negeren, en de wetenschap in de wind slaan.’

De voorbije jaren clashte het bedrijf vaak met de Amerikaanse regering over landgebruik en natuurbescherming. Toen de regering-Trump in 2017 het beschermd natuurgebied Bears Ears, een plek die bovendien heilig is voor inheemse Amerikanen, voor 85 procent opengooide voor de industrie, veranderde Patagonia haar website in een grote zwarte banner waarop stond ‘De president heeft uw land gestolen’.

Marketing vs. activisme

Patagonia is een van de weinige grote merken die zulke uitgesproken standpunten durft innemen. Marketingcampagnes krijgen de voorbije jaren wel vaker een zweem van sociaal activisme opgeplakt. Grote concerns wagen zich echter zelden aan de radicale stellingnames die Patagonia uitspreekt, uit vrees om potentiële klanten te schofferen.

De duidelijke en compromisloze houding die Chouinard met zijn onderneming aanneemt leidt tot nog toe tot een grote fanbasis. Bovendien is het goed voor de zaken. Na de uitdagende boodschap aan Trump op de bedrijfswebsite in 2017 gingen de verkoopcijfers steil omhoog.

Wat de recente actie betreft maakt het bedrijf nog bekend dat het met middenveldorganisaties gaat samenwerken die ijveren voor een zo groot mogelijke opkomst bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20