Steeds meer start-ups hanteren mantra “Don’t be Google”

Enkele techbedrijven willen zich profileren door “niet te zijn zoals Google”. Ze zetten zich daarmee af tegen vermeende privacyschendingen van Google Analytics, een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen.

Google’s slogan was vroeger “Don’t be evil”, wees niet kwaadaardig. In 2015, nadat Google zijn bedrijfsnaam veranderde in Alphabet, veranderde de slogan in “Do the right thing”, doe het juiste.

Alphabet’s Google Analytics is dominant op de markt met een aandeel van zo’n 57 procent, volgens techwebsite W3techs. Kleinere spelers proberen de markt te betreden door zich te profileren als bedrijven met een beter privacyimago dan Google. Ze hanteren daarbij simpelweg de mantra “Don’t be Google”.

“We hadden bewijs dat we niet paranoïde waren”

Matomo is een van die bedrijven. Het biedt een opensourceprogramma aan, dat op de server van de klant kan worden geïnstalleerd, om bezoekersstatistieken van websites bij te houden. Oprichter Matthieu Aubry zegt aan AFP dat de onthullingen van Edward Snowden hem aanzetten zijn project te starten. In 2013 onthulde Snowden hoe de Amerikaanse veiligheidsdiensten zich bezighielden met massasurveillance.

“We wisten er al het een en ander van”, zegt Aubry. “Maar toen Snowden zijn ontdekkingen onthulde, hadden we bewijs dat we niet alleen paranoïde waren of dingen verzonnen.”

Deze maand maakten Oostenrijkse en Franse privacywaakhonden bekend dat Google niet voldoende de gegevens van Europeanen beschermt. Dat is volgens hen illegaal onder de Europese GDPR, of AVG. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een Europese verordening die de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de hele Europese Unie standaardiseert.

Google Analytics, dat door miljoenen bedrijven in heel Europa wordt gebruikt, verzamelt gegevens over prestaties van websites die vervolgens naar de VS worden doorgestuurd. Gebruikers van die websites krijgen een unieke identificatiecode toegewezen en gegevens over gedrag, demografie en wervingsmethoden worden opgeslagen. Google zegt wel dat het zijn gegevens anonimiseert.

Geen cookies

Abonnementen van data-analysebedrijf Fathom Analytics verdriedubbelden in de week nadien, aldus Paul Jarvis die het bedrijf runt vanuit zijn huis in Vancouver Island in Canada. “De week waarin Google Analytics onwettig werd verklaard door de Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit was een goede week voor ons.”

De op privacy gerichte gegevensbedrijven zeggen dat ze, in tegenstelling tot Google, geen cookies (tekstbestandjes die je surfgedrag bewaren) gebruiken om internetgebruikers op het web te volgen. Dat is hun verkoopargument. Ze bieden daarentegen wel een veel eenvoudiger scala aan gegevens aan, zodat ze binnen de regels van de GDPR blijven.

(kg)

Meer