“Startpunt voor de groene industriële revolutie”: Britse gigafabriek maakt zich op voor uitbreiding batterijenafdeling

Het Chinese bedrijf achter de enige “gigafabriek” van het Verenigd Koninkrijk plant een enorme uitbreiding van het project. Envision, de onderneming, verhoogt de jaarlijkse capaciteit van zijn batterijenafdeling in Sunderland van 1,7 gigawattuur (GWh) tot 38 GWh.

Waarom is dit belangrijk?

Chinese batterijbedrijven zijn overal in Europa aan het uitbreiden. De grootste autofabrikanten van ons continent hebben immers beloofd miljarden uit te trekken om over te stappen op elektrische auto's. Daar zijn geopolitieke kanttekeningen bij te maken (Chinese invloed in Europa?), maar het lijkt vooral de urgentie van de groene transitie te demonstreren.

Zhang Lei, CEO van Envision, zegt in de Financial Times dat de jaarlijkse capaciteit van de faciliteit in het Britse Sunderland uiteindelijk zal stijgen tot 38 gigawattuur. Hierdoor zou de site in staat zijn om batterijen voor honderdduizenden elektrische auto’s per jaar te produceren.

In de bestaande fabriek in Sunderland worden accu’s voor de Nissan Leaf gemaakt. Zij werd overgenomen door Envision Group toen deze in 2019 Nissans accubedrijf, AESC, kocht. De nieuwe fabriek zal volledig worden aangedreven door hernieuwbare energie.

De productie van de eerste fase van de uitbreiding van de fabriek in Sunderland moet in 2024 van start gaan, als onderdeel van het partnerschap met Nissan UK.

Batterijen voor internationale autofabrikanten

Ook in 2024 moet Envisions gigafabriek van 2,4 miljard dollar in het Franse Douai opengaan. Dit project wordt ontwikkeld in samenwerking met Renault.

Zhang meldt dat het bedrijf in gesprek is met internationale autofabrikanten om batterijen te leveren vanuit de twee sites. Envision heeft ook batterijfabrieken in Japan, de VS en China.

“De elektrische auto is uitgegroeid tot het startpunt voor de groene industriële revolutie”, stipt hij aan in de FT.

Hij voegt eraan toe dat het in Shanghai gevestigde bedrijf, dat China’s grootste windturbinefabrikant is, zijn wereldwijde batterijactiviteiten “zeker” naar de beurs zal brengen. “Het zou snel kunnen gaan”, zegt Zhang. “Het hangt allemaal af van de beslissing van het bestuur. We hebben een zeer internationaal bestuur.”

Hernieuwbare energie essentieel voor goedkopere batterijproductie

Zhang zegt dat het bedrijf kijkt naar locaties voor nieuwe gigafabrieken in Europa en overweegt te investeren in batterijmaterialen zoals lithium om de aanvoer veilig te stellen.

“We zijn dat aan het plannen – we zijn in gesprek met een paar bedrijven”, klinkt het.

Hij werpt op dat het veiligstellen van de aanvoer van hernieuwbare energie essentieel is voor een goedkopere batterijproductie. Envision bouwt een batterijfabriek van 20GWh in een “net zero” industriepark in Ordos, Binnen-Mongolië, een van China’s grootste steenkool-producerende provincies.

Koolstofneutraal tegen 2028

Het bedrijf heeft zich ertoe verbonden om tegen eind 2022 koolstofneutraal te zijn in al zijn activiteiten en tegen 2028 in zijn toeleveringsketen.

“Als je de goedkopere groene energie kunt gebruiken, kun je je energiekosten voor de komende 20 jaar veiligstellen met lagere prijzen dan fossiele brandstoffen”, aldus Zhang.

De Ordos-fabriek zal elektrische vrachtwagens leveren die worden gebouwd door de Chinese FAW Group, en zal ook opslag leveren voor hernieuwbare elektriciteit in Binnen-Mongolië.

Chinese batterijbedrijven in Europa

Chinese batterijbedrijven zijn overal in Europa aan het uitbreiden. De grootste autofabrikanten van ons continent hebben immers beloofd miljarden uit te trekken om over te stappen op elektrische auto’s. CATL, ’s werelds grootste batterijproducent, en Chinese collega’s SVolt Energy en Guoxuan bouwen allemaal batterijfabrieken in Duitsland.

Aandelen in CATL zijn 68 procent gestegen dit jaar. Het bedrijf wordt gewaardeerd op 219 miljard dollar, nu beleggers wedden op de globale groene transitie.

(lp)

Meer