Starbucks ziet inkomsten met helft teruglopen

De coronacrisis laat zijn sporen na op de wereldwijde inkomsten van Starbucks. De Amerikaanse koffieketen zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 47 procent dalen.

Zoals veel andere horecazaken, is Starbucks in veel landen overgeschakeld op drive-thru, takeaway en bezorging. Dat komt door de beslissing van verschillende overheden om de ‘cafégedeeltes’ verplicht te sluiten, om zo de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Maar dat heeft uiteraard financiële consequenties voor de koffieketen.

In de Verenigde Staten, de thuismarkt én belangrijkste markt, daalde de omzet in maart met meer dan 60 procent. Ook in april zal het omzetverlies niet te onderschatten zijn. De koffieketen benadrukt wel dat alle Amerikaanse en Canadese medewerkers hun volledige loon blijven krijgen, zelfs als ze niet werken.

Maar ook voor de volgende maanden is er weinig beterschap te melden. Starbucks neemt de situatie in China als leidraad voor de verwachtingen en concludeert dat de economische schok in de volgende maanden nog heviger zal worden. ‘Het zal nog zeker twee kwartalen duren vooraleer alles terugkeert naar hoe het voor de uitbraak was’, stelt Starbucks.

Meer