Spoorwegmaatschappij SNCF verbaast met winstgevende goederendivisie

Met een scherpe inkrimping van zijn verliezen heeft de Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) vorig jaar een gedeeltelijke herovering kunnen melden van het terrein dat sinds het begin van de coronacrisis verloren was gegaan. Dat heeft de Franse spoorwegmaatschappij gezegd bij de presentatie van zijn jaarcijfers.

De verbetering is in grote mate te danken aan de prestaties van de logistieke divisie Geodis en een verkoop van een omvangrijke activiteit. De resultaten van het netwerk van de Trains à Grande Vitesse (TGV) moeten echter nog altijd een belangrijke inhaalbeweging maken.

Atypisch

De SNCF maakte vorig jaar opnieuw een zeer atypisch jaar door”, stipte Jean-Pierre Farandou, chief executive van de Franse spoorwegmaatschappij, aan. “Tijdens de eerste helft van het jaar moest er nog altijd rekening worden gehouden met een verdere impact van de coronapandemie. Sinds de voorbije zomer kon echter een heropleving van de activiteit worden opgetekend.”

De Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) heeft het voorbije jaar een omzet geboekt van 34,8 miljard euro. Dat betekende een stijging met 15 procent tegenover het jaar voordien. Tegenover drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis, is er nog wel altijd sprake van een daling met 1 procent.

Het bedrijf boekte een winst van 890 miljoen euro, tegenover een verlies van 2,8 miljard euro twee jaar geleden. In die winst is wel de verkoop van de divisie Ermewa – verhuurder van spoorwegwagons – voor een bedrag van 1,1 miljard euro inbegrepen.

Zonder die verkoop zou er nog een verlies van 185 miljoen zijn overgebleven. Drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, werd een negatief resultaat van 300 miljoen euro gemeld. 

“De prestaties van het bedrijf zitten nog niet op het niveau dat voor de uitbraak van de coronacrisis kon worden geregistreerd, maar de impact van die problemen wordt wel afgebouwd”, benadrukte Laurent Trevisani, financieel directeur van de Franse spoorwegmaatschappij.

Goederen

Het Franse spoorwegbedrijf heeft een paradoxaal jaar achter de rug. Het reizigersvervoer over lange afstanden – met een vloot van ruim vierhonderd hogesnelheidstreinen – was traditioneel de melkkoe van de Franse spoorwegen, maar heeft het verlies aan activiteit onder invloed van de coronacrisis nog niet helemaal kunnen goedmaken.

Ondanks een gedeeltelijk herstel sinds de voorbije zomer, ligt de omzet van de TGV-Intercités nog steeds 39 procent lager dan drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie. Met een omzet van 5,4 miljard euro vertegenwoordigt die divisie, die met een verlaging van de prijzen de voorkeur geeft aan grotere reizigersvolumes, nu nog amper 15 procent van de totale omzet van de groep.

Ook bij de andere reizigersdivisies van het Franse spoorwegconcern – Transport Express Régional en Transilien – lagen de trafieken, vooral onder de invloed van het telewerk, respectievelijk 20 procent en 33 procent lager dan voor de uitbraak van de coronapandemie.

“Maar dankzij overeenkomsten met de regio’s, die als schokdemper dienen, kon wel een belangrijk herstel van de omzet worden genoteerd”, merkt de maatschappij op.

Vooral het goederenvervoer toonde zich het voorbije jaar echter een belangrijke pijler van het herstel. Voor de eerste keer kon de goederendivisie SNCF Fret een positief resultaat melden. “Niemand geloofde dat die activiteit ooit winst zou kunnen opleveren, maar het voorbije jaar heeft duidelijk de levensvatbaarheid van het goederenvervoer per spoor aangetoond”, beklemtoonde topman Farandou.

“Dat fenomeen vormt tevens de weerspiegeling van de ontwikkeling van een duurzaam goederenvervoer in Frankrijk en Europa en de verschuiving van het transport van de vrachtwagen naar de trein.” Daarnaast wordt ook gewezen op de steun die de Franse overheid aan het goederentransport per vervoer heeft verstrekt.

De grootste bijdrage tot de resultaten van SNCF het voorbije jaar kwam echter opnieuw op rekening van de logistieke divisie Geodis, waar de omzet met 28 procent opliep tot 10,9 miljard euro. De winst van Geodis steeg met 33 procent tot 948 miljoen euro.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20