Sponsoring leverde Fifa deze cyclus 1,74 miljard dollar inkomsten op

De Fédération Internationale de Football Association (Fifa) heeft bij sponsors tijdens de voorbije cyclus van vier jaar, die met de World Cup in Qatar wordt afgesloten, in totaal een bedrag van 1,74 miljard dollar (1,67 miljard euro) inkomsten opgehaald. Dat betekende een stijging met 4,6 procent tegenover de vorige cyclus. Dat blijkt uit een analyse van SportBusiness Sponsorship.

De stijging wordt grotendeels veroorzaakt door de sponsoring van de World Cup, waar de inkomsten van 363 miljoen dollar tot 545 miljoen dollar konden worden opgedreven.

Waarom is dit belangrijk?

De Fifa moet na de finale van de World Cup in Qatar starten met de voorbereiding van de volgende editie van het evenement, dat in Mexico, Canada en de Verenigde Staten wordt georganiseerd. Daarbij moeten, vooral op lokaal vlak, een aantal nieuwe sponsors worden gezocht. Dat kan echter een aantal uitdagingen opleveren.

Weinig veranderingen bij grote sponsors: Bij de hoofdsponsors van de Fifa werden er tijdens de jongste cyclus weinig verschuivingen opgemerkt.

  • Luchtvaartmaatschappij Qatar Airways trad vijf jaar geleden, voor de start van de huidige cyclus, tot de hoofdsponsors van de Fifa toe.
  • De meeste andere merken uit deze categorie hadden voor de start van de huidige cyclus bovendien ook al hun verdere toezegging voor de toekomst gegeven.
  • Deze categorie bracht de Fifa de voorbije vier jaar
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Word abonnee en krijg onmiddellijk onbeperkte toegang tot alle artikels. Nu vanaf € 1,99/maand.

Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20