SNCF ziet monopolie op vervoer Franse treinreizigers verder afbrokkelen

Het vervoerbedrijf Transdev zal vanaf midden dit decennium treinen op de verbinding tussen de Franse steden Marseille, Toulon en Nice inzetten. Met deze service maakt Transdev zijn debuut op het Franse netwerk van expresstreinen. Het gebied Provence-Alpes-Côte d’Azur wordt hiermee bovendien de eerste Franse regio die aan het monopolie van de Franse Société Nationale des Chemins de Fer (SNCF) een einde maakt.

Transdev is een Franse aanbieder van openbaar vervoer en exploiteert diensten voor tram en bus in een grote reeks steden in Frankrijk en andere landen. 

Stiptheid

De regio Provence-Alpes-Côte d’Azur – die de departementen Alpes-de-Haute-Provence, Hautes-Alpes, Alpes-Maritimes, Bouches-du-Rhône, Var en Vaucluse omvat – heeft beslist om de exploitatie van de treinverbinding tussen de steden Marseille, Toulon en Nice aan Transdev toe te wijzen.

Transdev heeft beloofd om de dienstverlening op de lijn gevoelig op te voeren. Het bedrijf heeft tevens aangekondigd 275 miljoen euro in onderhoudswerkzaamheden en de aankoop van nieuwe treinen te zullen investeren.

In ruil kreeg Transdev een concessie voor een periode van tien jaar. De waarde van het contract wordt geraamd op 870 miljoen euro. De regionale autoriteiten hopen dat de toewijzing van de exploitatie aan Transdev de stiptheid en de frequentie op de verbinding zal verbeteren.

“Er hier ongetwijfeld sprake van een mijlpaal in de Franse spoorweggeschiedenis”, benadrukt Renaud Muselier (Les Républicains), voorzitter van de regionale raad van het gebied Provence-Alpes-Côte d’Azur. “Voor de eerste keer in de Franse geschiedenis wordt het spoorwegmonopolie van het staatsbedrijf SNCF doorbroken.”

Muselier verwacht dat Transdev een stiptheid van 92 procent zal laten optekenen, terwijl niet meer dan 2 procent van de ritten zouden mogen worden geannuleerd. Vijf jaar geleden werd eens stiptheid van 80 procent genoteerd, terwijl 10 procent van de verplaatsingen werd geannuleerd.

Transdev moet op de verbinding veertien in elke richting veertien treinen per dag inzetten. Dat betekent een verdubbeling tegenover het huidige aanbod. Naast Transdev waren voor de concessie ook de SNCF en Thello, een filiaal van het Italiaanse spoorwegbedrijf Trenitalia, kandidaat.

Vakbonden

Over twee jaar moet het spoorvervoer in de Europese Unie volledig zijn geliberaliseerd. Transdev moet voor de nieuwe dienst nog wel een akkoord sluiten met de vakbonden, die zich zorgen maken dat de nieuwe uitbater aan de medewerkers minder gunstige arbeidsvoorwaarden zal aanbieden dan met het staatsbedrijf SNCF zou kunnen worden overeengekomen.

Transdev werd bijna dertig jaar geleden gecreëerd door de fusie van de Franse vervoerbedrijven Progecar en Transcet. Het bedrijf is eigendom van de Caisse des Dépôts et Consignations (66 procent) en Rethmann (34 procent).

De onderneming exploiteert het openbaar in een grote reeks Franse steden, maar is ook actief andere landen. Onder meer een gedeelte van het busvervoer in Londen is aan Transdev toegewezen. In Duitsland is de Franse onderneming inmiddels de grootste concurrent van het nationale spoorbedrijf Deutsche Bahn geworden. 

Transdev telt wereldwijd 83.000 werknemers, die verantwoordelijk zijn voor het vervoer van ongeveer elf miljoen reizigers per dag.

Meer