Snapchat vlamt 22 procent op Wall Street dankzij Facebook-boycot

Foto- en chatapp Snapchat heeft er opnieuw een topkwartaal opzitten. Het Amerikaanse bedrijf zag het aantal gebruikers met 11 miljoen stijgen, wat dubbel zoveel is als analisten verwacht hadden.

In totaal heeft het sociale netwerk zo’n 249 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, wat een vijfde meer is dan vorig jaar. Snapchat boekte die groei door een nieuwe reeks emoji’s, filters en stickers. ‘De adoptie van augmented reality verloopt sneller dan we verwacht hadden’, legt topman Evan Spiegel uit in zijn toelichting.

Het bedrijf geeft ook aan dat het profiteerde van een heropleving op de advertentiemarkt. Vooral de #StopHateForProfit-ban tegen Facebook stuwde adverteerders met hun vrijgekomen budgetten naar Snapchat. Ook na die demarche bleven verschillende adverteerders bij Snap hangen, wat zeer welgekomen was in coronatijden.

Meer omzet, minder verlies

Tijdens het derde kwartaal noteerde Snap een omzetgroei van meer dan 50 procent naar 679 miljoen euro en een nettoverlies van 200 miljoen dollar, wat iets minder is dan het verlies in het derde kwartaal vorig jaar. Na een correctie voor eenmalige kosten gaat het zelfs om een winst van 1 cent per aandeel, terwijl dat vorig jaar nog een verlies van 4 cent was.

‘Hoewel er nog steeds onzekerheid bestaat over de macro-economische omgeving, zijn we blij met de kracht en de dynamiek die we met onze reclamepartners hebben opgebouwd. We blijven zeer optimistisch over de langetermijnvooruitzichten’, stelt financieel directeur Derek Andersen.

In de nabeurshandel steeg Snap meer dan 22 procent.

Meer