Slechtste weg ter wereld ligt in België

Autobouwers zoals Ford werken aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën die in staat moeten zijn om problemen met het wegdek op te vangen en daarmee schade aan de mechaniek of de carrosserie van hun auto’s te vermijden. Ford doet daarvoor intensief beroep op zijn testbaan in Lommel, waar een gedeelte van het circuit bestaat uit een weg vol putten en oneffenheden die een extreme belasting betekenen voor onder meer de ophanging van de wagens. Het traject heeft dan ook de twijfelachtige erenaam gekregen de slechtste weg van de hele wereld te zijn.

Verkeersproblemen uit hele wereld

Ford beschikt op zijn site in Lommel over een testcircuit met een lengte van 50 mijl. Een traject van 1,2 mijl confronteert de testpiloten daarbij met een wegdek dat het incasseringsvermogen van de wagen en de chauffeur extreem op de proef stelt. “Op het traject werden meer dan honderd problemen uit vijfentwintig landen over de hele wereld samengebracht,” verduidelijkt Eric-Jan Scharlee, bij Ford verantwoordelijk voor de stevigheid van de nieuwe modellen.“In China werd onder meer de inspiratie opgedaan voor de aanleg van weg met diepe groeven, maar ook worden de chauffeurs aan snelheden van bijna dan 50 mijl per uur over moeilijke kasseistroken geleid.”Sensoren, gelijkaardig aan het instrumentarium van seismologen, moeten de impact van deze hindernissen op de ophanging van de wagens registreren. De technologie moet er uiteindelijk voor zorgen dat de ophanging zichzelf corrigeert wanneer ontdekt wordt dat een wiel in een put is terecht gekomen of met een ander wegdek-probleem wordt geconfronteerd. (mah)