Ryanair verhoogt druk op vaste leverancier Boeing

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing moet meer inspanningen doen om de behoeften van zijn klanten in te vullen. Dat heeft Michael O’Leary, chief executive van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair, tijdens de conferentie van Airlines for Europe (A4E) in Brussel gezegd.

O’Leary verwees daarbij naar de onderhandelingen die over de aankoop van tweehonderd vliegtuigen van het type B737 Max 10 tussen beide partijen lopen.

Kortingen

De onderhandelingen tussen Boeing en Ryanair over het order slepen al langere tijd aan. Vorig jaar brak O’Leary de onderhandelingen af omdat Boeing niet voldoende kortingen op de aankoopprijs wou toestaan. Inmiddels werden al wel opnieuw gesprekken gevoerd, maar ook daar lijkt geen vergelijk te zijn gevonden. O’Leary gaf wel aan nog deze maand met vertegenwoordigers van Boeing verder te zullen praten.

“Het is voor Boeing wellicht niet het geschikte tijdstip om dergelijke gesprekken te voeren”, liet O’Leary verstaan. “De vliegtuigbouwer heeft immers allerlei andere problemen aan het hoofd.” Daarmee verwees de topman van Ryanair onder meer naar de achterstand van de leveringen van vliegtuigen, problemen met designs en vertragingen met certificaties.

Het Amerikaanse bedrijf moet zich volgens O’Leary echter geen waanbeeld over mogelijke prijzen voor ogen halen. Hij stelde daarbij dat Ryanair zich momenteel bijzonder comfortabel voelt en de volgende vijf jaar nog 210 leveringen verwacht. Het nieuwe order is volgens O’Leary voor Ryanair dan ook geen dringende noodzaak.

Boeing had eerder al aangegeven zich tegenover zijn partners te willen engageren, maar in zijn commerciële beslissingen een gedisciplineerd gedrag te zullen blijven vertonen. O’Leary voert echter aan dat Boeing, dat zich na een recente veiligheidscrisis opnieuw probeert te herstellen, meer inspanningen moet doen om de behoeften van zijn klanten in te vullen.

Dat is volgens de topman van Ryanair een absolute noodzaak indien Boeing opnieuw marktaandeel van zijn Europese concurrent hoopt te kunnen winnen.

EasyJet

Inmiddels melden waarnemers dat Boeing tijdens diezelfde conferentie gesprekken heeft gevoerd met de Britse luchtvaartmaatschappij EasyJet, de grote rivaal van Ryanair. EasyJet is een belangrijke klant van Airbus en benadrukte in een reactie geregeld informele gesprekken met alle partijen uit de luchtvaartsector te voeren.

Airbus stelde op zijn beurt zijn volledige vertrouwen in zijn partner te hebben, maar zich verder niet te bemoeien met de private agenda’s van zijn klanten. Boeing onthield zich van elke commentaar.

“Het is niet ongebruikelijk dat luchtvaartmaatschappijen en fabrikanten tijdens dergelijke samenkomsten informele gesprekken voeren”, merkt het persbureau Reuters op. “Een ontmoeting van hogere kaders die bestaande allianties doorkruisen valt echter wel op.”

“Airbus is immers lange tijd de exclusieve leverancier van EasyJet geweest, terwijl de vloot van Ryanair vooral uit toestellen van Boeing bestaat. De luchtvaartindustrie, die na de verliezen van de coronapandemie naar nieuwe bestellingen snakt, heeft de voorbije maanden echter een aantal verschuivingen in die allianties gemeld.”

Airbus bleek immers bij de Nederlandse vliegtuigmaatschappij KLM en dienst Australische sectorgenoot Qantas een aantal orders van Boeing te hebben afgesnoept. Daarentegen stapte de Amerikaanse budgetmaatschappij Allegiant Air voor zijn nieuwe order van Airbus op Boeing over. “Dergelijke verschuivingen zijn zeldzaam”, merkt Reuters nog op.

“De omscholing van piloten kost de maatschappijen immers bijzonder veel geld. De overstap weerspiegelt dan ook de hevige concurrentie voor nieuwe orders op een ogenblik dat de sector zich van de ergste recessie uit zijn geschiedenis probeert te herstellen.

(lp)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20