Rusland breidt vloot nucleaire ijsbrekers verder uit

In Sint-Petersburg heeft Rusland zijn nieuwe nucleaire ijsbrekers Yakutia en Ural te water gelaten. De inzet van de twee schepen moet ervoor zorgen dat de scheepvaart in het westelijk deel van het noordpoolgebied het hele jaar door gegarandeerd kan worden.

De Russische dictator Vladimir Poetin benadrukte tijdens de ceremonie dat dergelijke ijsbrekers voor zijn land van strategisch belang zijn.

Arctische macht

“De Yakutia en Ural zijn gebouwd als onderdeel van een grotere vloot die zal worden gecreëerd”, beklemtoonde Poetin. “De schepen maken deel uit van onze grootschalige, systematische werkzaamheden om de binnenlandse vloot ijsbrekers opnieuw uit te rusten en aan te vullen. Dit zal ons toelaten om de status van Rusland als grote Arctische macht te versterken.”

De nieuwssite Maritime Executive wijst erop dat het strategische belang van het Noordpoolgebied toeneemt toe als gevolg van de klimaatverandering, aangezien de oplopende temperaturen de ijskap kleiner maken. Dit heeft tot gevolg dat er in het gebied nieuwe vaarroutes ontstaan.

Onder meer voor de export van fossiele brandstoffen bieden deze routes nieuwe mogelijkheden. In de Russische Arctische regio’s liggen immers enorme voorraden olie en gas. Op het schiereiland Yamal heeft Rusland inmiddels ook een fabriek voor vloeibaar aardgas opgestart.

De twee nieuwe ijsbrekers hebben een lengte van 173,3 meter en kunnen een snelheid van 22 knopen halen. De schepen hebben 75 bemanningsleden en kunnen door pakijs van maximaal drie meter breken. De Ural wordt nog dit jaar operationeel. De Yakutia zal over twee jaar aan de vloot worden toegevoegd.

Rossiya

Twee andere ijsbrekers uit dezelfde serie, de Arktika en de Sibir, zijn al in dienst. Een vijfde exemplaar, de Chukotka, zou over vier jaar operationeel worden. Het jaar nadien zal volgens Poetin ook de Rossiya, een superkrachtige nucleaire ijsbreker van 209 meter, met een waterverplaatsing tot 71.380 ton, klaar zijn. De Rossiya moet door ijs van vier meter dik kunnen breken.

“Deze moderne ijsbrekers zijn nodig voor de studie en de ontwikkeling van het Noordpoolgebied, moeten een veilige en duurzame scheepvaart in deze regio waarborgen en het verkeer langs de Noordelijke Zeeroute doen toenemen”, zei Poetin nog.

“De ontwikkeling van deze belangrijkste transportcorridor zal Rusland de mogelijkheid bieden om zijn exportpotentieel nog beter te ontsluiten en efficiënte logistieke routes, ook naar Zuidoost-Azië, op te zetten.”

Poetin, die meer dan twintig jaar geleden aan de macht kwam met de belofte een einde te maken aan de chaos die door het uiteenvallen van de Sovjet-Unie was ontstaan, heeft in stilte de aanwezigheid van Rusland in het Noordpoolgebied versterkt, waar het land meer dan 24.000 kilometer kustlijn, die zich uitstrekt van de Barentszzee tot de Zee van Ochotsk, heeft.

De voorbije zeventien jaar heeft Rusland tientallen militaire bases uit het Sovjettijdperk in het Noordpoolgebied heropend, zijn marine gemoderniseerd en nieuwe hypersonische raketten ontwikkeld om Amerikaanse sensoren en verdedigingsmiddelen te ontwijken.

Arctische deskundigen zeggen dat het Westen minstens tien jaar nodig zal hebben om de achterstand op het Russische leger in de regio in te lopen.

Meer