Rheinmetall vormt stoepranden om tot laadinfrastructuur

Laadpalen maken in het stadsbeeld duidelijk waar de batterijen van elektrische wagens weer kunnen worden aangevuld. Maar die nieuwe infrastructuur creëert ook een aantal problemen, die de opkomst van elektromobiliteit, vooral in grootstedelijke gebieden, zou kunnen afremmen en doen haperen. Het Duitse technologiebedrijf Rheinmetall zegt echter met de ontwikkeling van stoeprandladers daarop een antwoord te kunnen formuleren.

“Traditionele laadpalen formuleren een aantal uitdagingen”, stipt Rheinmetall aan. “Deze systemen nemen relatief veel ruimte in beslag, hebben een lage dichtheid, gaan met esthetische nadelen gepaard en stellen de samenleving aan hoge kosten kosten.”

Bestaande infrastructuur

In tegenstelling tot andere beschikbare laadoplossingen, maakt de aanpak van Rheinmetall naar eigen zeggen echter op een intelligente manier gebruik van de bestaande stedelijke infrastructuur. Het bedrijf bouwt immers de volledige elektronica van de laadinstallatie op de aanwezige stoeprand in de bodem in.

“Op deze manier wordt de stoeprand een de facto laadpaal, maar zonder de nadelen die conventionele alternatieven voor andere weggebruikers veroorzaken. Bovendien kunnen elektrische voertuigen rechtstreeks aan de stoep, zonder dat er een lange kabel over het trottoir moet worden getrokken, worden opgeladen.”

“Het systeem pakt tevens het gebrek aan oplaadcapaciteit aan, vooral in stadscentra en grote stedelijke gebieden. De technologie werd dan ook ontwikkeld vanuit het uitgangspunt dat elke aantasting van de openbare ruimte zoveel mogelijk moest worden beperkt.”

In oktober publiceerde de Duitse regering voor de uitbouw van de laadinfrastructuur een nieuw masterplan. “Dat vraagt om krachtige maatregelen die de problemen met de technologie zouden kunnen aanpakken”, wordt er opgemerkt.

“Vooral in stadscentra is vrije ruimte schaars. Dit betekent dat de aanleg van nieuwe infrastructuur alleen mogelijk is door de ruimte voor andere gebruikers van de openbare weg, zoals voetgangers of fietsers, te beperken.”

Omgekeerd is de keuze voor grotere oplaadparken aan de rand van de stad voor veel consumenten geen optie. Vooral kosten en tijdsoverwegingen kunnen hier problemen opleveren. “Er is dus een reëel risico dat de opkomst van elektromobiliteit, vooral in grootstedelijke gebieden, zou kunnen haperen nog voor ze goed en wel op gang is gekomen”, luidt het.

Synergieën

De voorbije maanden heeft een team van het Rheinmetall Technology Center intensief gewerkt aan een oplossing die gebruik maakt van de bestaande stedelijke infrastructuur, echter zonder de beperkingen die worden opgelegd door de beperkte dichtheid van oplaadpunten, zoals onder meer het geval is bij lantaarnladers.

Tijdens het ontwikkelingsproces werd een grote prioriteit gegeven aan oplossingen die de montage en het onderhoud vergemakkelijken. Daardoor kunnen hele straten en parkeerplaatsen worden voorbereid voor stoepladers, waardoor schaalbaarheid en synergieën met betrekking tot planning, vergunningen en constructie mogelijk worden.

Het Duitse technologiebedrijf merkt nog op dat de systemen bijzonder weerbestendig zijn en ook tegen anderen omgevingsomstandigheden zijn bestand, waardoor een lange levensduur kan worden gegarandeerd.

Volgens Rheinmetall maken stoeprandladers nog andere toepassingen mogelijk. Onder meer wordt gewezen op parkeerplaatsen bij ondernemingen of in woonomgevingen met eengezinswoningen of appartementsgebouwen, zodat gebruikers hun voertuigen snel, gemakkelijk en comfortabel kunnen opladen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20