“Renault kampt met chiptekorten tot minstens medio 2022”

Renault verwacht dat de levering van halfgeleiders tot zeker midden 2022 moeilijk zal blijven. De automaker geeft voorrang aan de productie van auto’s en bedrijfsvoertuigen met hogere marges omdat de vraag sterk blijft, aldus CEO Luca de Meo.

“Renault is gedwongen in sommige gevallen om iemand naar Azië te sturen om de chips te krijgen,” zei de Meo aan Bloomberg in de Flins Renaultfabriek ten westen van Parijs, waar gepland is om autoassemblage te stoppen in een paar jaar na bijna zeven decennia. “Het is een puinhoop.”

Auto’s en batterijen recycleren

Meo herhaalde de prognose dat zijn bedrijf dit jaar ongeveer 500.000 voertuigen minder zou maken als gevolg van een gebrek aan onderdelen. Dat aantal auto’s komt bijna overeen met een vijfde van de productie van vorig jaar.

Dit bemoeilijkt de plannen van de autoproducent, die onder meer een revisie van zijn fabrieksstructuur omvat.

De Renaultfabriek, die de elektrische stadswagen ZOE en de Nissan MICRA maakt, moet namelijk transformeren om tegen 2024 auto’s en batterijen te kunnen recycleren. De omschakeling van de Flins-fabriek is een belangrijk onderdeel van een bredere revisie van Renault die banen- en kostenbesparingen en een verlaging van de wereldwijde productiecapaciteit omvat.

Schuldenlast verminderd

Terwijl de productie van de ZOE tot 2024 doorgaat, zal Renault de elektrische productie van zijn elektrische voertuigen in Frankrijk samenvoegen in een fabriek in Douai, waar de elektrische Mégane zal worden gemaakt. Renault produceert daarnaast zijn Dacia Spring in China.

Renault zou zijn schuldenlast hebben verminderd en de kostenreducties en het herstel van de winstmarges versneld. Het bedrijf heeft daarom volgens analisten toch een solide vooruitgang geboekt met zijn turnaround plan.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20