“Renault geraakt door gebrek aan visie bij Japanse partner”

De Franse autofabrikant Renault heeft het moeilijk door een gebrek aan visie bij zijn Japanse partner Nissan. Dat heeft Carlos Ghosn, de voormalig Braziliaans-Libanese topman van Nissan Motor en Renault, in enkele recente interviews gezegd. Ghosn benadrukte daarbij ook weinig optimistisch te zijn over de toekomst van Nissan.

Ghosn stelde dat het Japanse bedrijf wordt geplaagd door wishful thinking en zwakke prestaties. Nissan grijpt volgens hem terug naar de praktijken uit de voorbije eeuw, toen het voortbestaan van de Japanse autobouwer ernstig werd bedreigd en door Renault moest worden gered. Carlos Ghosn werd op dat ogenblik door Renault aangesteld om de leiding over Nissan te nemen.

Tegenstand

Renault heeft momenteel een belang van 43 procent in Nissan, terwijl het Japanse bedrijf 15 procent van de aandelen van het Franse concern in portefeuille heeft. Ghosn had altijd gepleit voor nauwere banden tussen de twee autofabrikanten, maar dat stuitte volgens hem op hardnekkige tegenstand van de managers van Nissan, die geen voorstander zouden zijn geweest van eventuele diepere connecties.

Ghosn werd vier jaar geleden in Japan gearresteerd op betichting van fraude en een aantal andere inbreuken tegen de fiscale wetgeving. Op dat ogenblik waren Nissan en Renault in gesprek over een mogelijke fusie.

Daarin moet volgens Ghosn ook de oorzaak van zijn juridische problemen in Japan worden gezocht. De aanklacht tegen Ghosn zou zijn geïnspireerd door een aantal managers van Nissan, die op die manier wilden beletten in de toekomst door Renault te worden gecontroleerd.

Nog voor Ghosn in Japan voor de rechter moest verschijnen, slaagde hij erin het land te ontvluchten. Hij gaf daarbij aan in Japan geen enkel uitzicht op een rechtvaardig proces te hebben. Dat wordt nu volgens de voormalige topman bevestigd door de uitspraken van de Japanse rechter Kenji Shimotsu tijdens een geding tegen Mike Kelly, een van de vroegere medewerkers van Ghosn bij Nissan.

Persoonlijke inhaligheid

Shimotsu had het daarbij over de persoonlijke inhaligheid van Ghosn. “Alleen al een dergelijke uitspraak bewijst dat het hele proces niet meer is dan een complot”, werpt Ghosn in de interviews op. Hij heeft inmiddels aangekondigd zijn naam te zullen zuiveren en wil onder meer Nissan voor de rechter dagen.

Ghosn, die momenteel in ballingschap in Libanon verblijft, is echter ook voor Renault bijzonder kritisch. “Renault is nog slechts een schaduw van zichzelf”, voert de voormalige topman. “De Franse constructeur is van een wereldleider tot een kleine en kwetsbare autobouwer herleid.”

Ghosn veroordeelt daarbij ook de strategie die door Luca de Meo, huidig chief executive van Renault, wordt gevolgd en die volgens de banneling teveel op volumes is gericht. Volgens hem was Luca de Meo ook de drijvende kracht achter het gedwongen vertrek van Ghosn bij Renault.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20