Regering tast met vliegtaks in het duister

Er heerst nog onduidelijkheid over de vliegtaks. Vorige week presenteerde de regering de vliegtaks als een extra heffing op korteafstandsvluchten. Maar bedraagt de taks nu 5 of 20 euro? Gaat het over vluchten van 500 kilometer of 750 kilometer? De regeringspartners raken het niet eens.

5 of 20 euro?

Met het vliegtuig van Brussel naar Berlijn, het kan voor een appel en een ei. Nochtans is de impact van zo’n vlucht op de CO2-uitstoot immens. Om burgers te ontmoedigen het vliegtuig te nemen, en liever naar alternatieven zoals de trein te kijken, besloot de Vivaldi-coalitie daarom een vliegtaks in te voeren. Die taks zou gelden voor vluchten van minder dan 500 kilometer, maar dat plafond ligt nog niet vast, zo meldt De Standaard.

Niet alleen over de afstand is er onduidelijkheid, ook over de kostprijs van de taks heerst er een duidelijk meningsverschil tussen de regeringspartners. Georges-Louis Bouchez (MR) en premier Alexander De Croo (Open-VLD) houden het bij een toelage van 5 of 6 euro, terwijl Petra De Sutter (Groen) het in een interview met De Standaard over 20 euro had. Het enige waar zekerheid over lijkt te bestaan is dat de taks 30 miljoen euro moet opleveren.

500 of 750 kilometer?

De partijen maken een afweging, enerzijds mag de taks niet té hard de portefeuilles van de middenklasser aantasten. Anderzijds moet de taks hoog genoeg zijn om een gedragssturend effect te veroorzaken. Daarbovenop komen meer praktische bezwaren. Zo zou Brussels Airport een stuk zwaarder getroffen worden door de maatregel dan Charleroi. Dat komt omdat Brussels Airport op een stuk meer bestemmingen binnen de 500 kilometer dan Charleroi vliegt. Dat terwijl Charleroi de populairste vertrekplaats is voor Ryanairvluchten in België.

Daardoor zou de maatregel zijn doel voorbijschieten, aangezien de budgetvluchten uit Charleroi buiten schot blijven. Daarom legt men een alternatieve afstand van 750 kilometer op tafel. Maar of zelfs die uitbreiding zal volstaan, is niet zeker. Heel wat populaire reisbestemmingen in het zuiden van Europa liggen buiten die radius.

De onderhandelingen over de vliegtaks zijn nog volop aan de gang en men verwacht tegen het einde van deze week de knoop te kunnen doorhakken. Er liggen nog een aantal duidelijke geschillen op tafel die opgelost moeten worden. In de begrotingsdiscussie vorige week was al duidelijk dat de vliegtaks alles behalve helder is uitgewerkt. De regering houdt tot het einde van de week overleg om een definitieve knoop door te hakken.

Ook op Europees niveau is sprake om een vliegtaks te introduceren. In dat geval zou het eerder over een taks op kerosine gaan in plaats van korte vluchten.

(lb)

Meer