Porsche haalt beste resultaten uit zijn geschiedenis

De Duitse autobouwer Porsche, onderdeel van de Volkswagen Group en fabrikant van luxe sportwagens, heeft in moeilijke omstandigheden veruit het beste resultaat uit zijn geschiedenis gerealiseerd. Dat heeft Oliver Blume, topman van Porsche gezegd. Blume, die ook de VW Group leidt, wees er daarbij op dat de sportwagenbouwer het voorbije jaar aan zijn klanten ook opnieuw een aantal nieuwe producten heeft kunnen aanbieden.

Waarom is dit belangrijk?

Autobouwer Porsche heeft het voorbije jaar een omzet van 37,6 miljard euro geboekt. Dat betekende een stijging met 13,6 procent tegenover het jaar voordien. De nettowinst nam met 27,4 procent toe tot 6,8 miljard euro. De verkoop liep met 2,6 procent op tot 309.884 exemplaren. Er werd daarbij een operationele winstmarge van 18 procent opgetekend, tegenover 16 procent het jaar voordien. Het bedrijf keert een dividend van 911 miljoen euro uit.

Optimistisch: Porsche, dat in september vorig jaar naar de beurs ging en volgens consulent Brand Finance het meest waardevolle luxemerk van de hele wereld heeft, zegt ook voor dit jaar optimistisch gestemd te zijn.

  • De autobouwer werpt daarbij op dit jaar te rekenen op een omzet tussen 40 miljard euro en 42 miljard euro.
  • Om die doelstellingen te bereiken, wil Porsche onder meer zijn programma met gepersonaliseerde exemplaren en limited editions verder uitbreiden, maar vooral de verkoop van elektrische wagens aanzienlijk opdrijven.
    • Het voorbije jaar vertegenwoordigden elektrische wagens 11,3 procent van de totale verkoop van de Duitse autobouwer.
    • Dat betekende weliswaar een lichte terugval tegenover het jaar voordien – toen een aandeel van 13,7 procent kon worden gemeld – maar die achteruitgang was volgens Porsche te wijten aan leveringsproblemen onder invloed van de oorlog in Oekraïne.
    • Tegen eind dit decennium moeten elektrische wagens in de totale verkoop van Porsche een aandeel hebben van meer dan 80 procent.
    • Anderzijds blijven ook auto’s met synthetische brandstoffen een belangrijke pijler van de toekomstvisie van de Duitse constructeur.

Cayenne: Porsche heeft inmiddels trouwens al meer dan honderdduizend exemplaren van de elektrische Taycan, die vier jaar geleden werd gelanceerd, verkocht.

  • Volgend jaar maakt ook een elektrische versie van het model Macan zijn debuut. Daarna komt er een elektrische variant van de Porsche 718 op de markt, gevolgd door een Cayenne met een elektrische krachtbron.
  • De Cayenne was het voorbije jaar met een verkoop van 95.604 exemplaren het populairste model van Porsche, gevolgd door de Macan (86.724) en de 911 (40.410).

(nd)

Meer