Piraten Golf van Guinea hebben andere doelwitten gevonden

In de Golf van Guinee is de dynamiek van de piraterij veranderd. Dat staat in een rapport van het Critical Maritime Routes Programme, gefinancierd door de Europese Unie en uitgevoerd door het Royal United Services Institute (RUSI). Uit het rapport blijkt dat de daders overstappen van piraterij op volle zee naar illegale oliebunkering, die meer winst oplevert voor minder risico.

“Hoewel de piraterij in de Golf van Guinee de laatste jaren een dalende trend vertoont, is het illegale bunkeren van olie en het vandalisme van pijpleidingen daarentegen tot een historisch hoogtepunt gestegen”, voeren de onderzoekers aan.

Minder risico’s

“Er konden verschillende aanwijzingen worden gevonden die wijzen op het verband tussen beide trends”, werpt het rapport op. Uit veldonderzoek in de Nigerdelta blijkt dat immers hooggeplaatste partijen die de piratengroepen en de oliebunkering controleren, wellicht een consensus hebben bereikt om piraterij op volle zee niet langer toe te staan.”

“Een belangrijke factor blijft dat oliebunkering, in vergelijking met diepzeepiraterij, minder risico en een aanzienlijk hogere beloning of winst met zich meebrengt. Bovendien heeft de zware aanwezigheid van internationale en regionale marines in de Golf van Guinee piraterij tot een riskante onderneming gemaakt.”

“Sinds vorig jaar kon er immers een opmerkelijke reeks van mislukte aanvallen worden vastgesteld en het blijkt voor piratengroepen steeds moeilijker te worden om de opvarenden van schepen diep op zee te ontvoeren.”

“Dit beïnvloedt het businessmodel van de ontvoeringen voor losgeld, aangezien de piratengroepen niet alleen met lege handen terugkeren, maar tevens schulden hadden bij hun sponsors die voor de brandstof hadden betaald, hun aandeel in het omkoopgeld opeisten en ook andere kosten in geval van een mislukte missie in rekening brachten.”

Miljardenindustrie

“Uiteindelijk moet worden beseft dat het illegaal bunkeren van olie een miljardenindustrie is, terwijl de opbrengsten van de piraterij en de ontvoeringen voor losgeld vorig jaar in totaal niet meer dan ongeveer 4 miljoen dollar bedroegen”, zeggen de onderzoekers nog.

“Aangezien de financiële prikkels gunstiger zijn, zijn de leden van piratengroepen nu betrokken bij de waardeketen van het bunkeren van olie. Volgens een betrokkene zou dit de aanzienlijke daling van de piratenactiviteiten in de Golf van Guinee kunnen verklaren.”

Nigeria bleek in juli van dit jaar als grootste Afrikaanse exporteur van petroleum door Angola te zijn voorbijgestoken. Sommige analisten wijten de Nigeriaanse degradatie aan de oliediefstal op industriële schaal.

Verder moest worden vastgesteld dat de productie van ruwe olie in Nigeria in september van dit jaar tot een gemiddelde van 940.000 vaten per dag is teruggezakt. Dat is het laagste niveau dat sinds de jaren tachtig van de voorbije eeuw werd geregistreerd.

Meer