Pernod Ricard ziet voorzichtige tekenen van herstel

De Franse drankengroep Pernod Ricard heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar weliswaar met een verdere inkrimping moeten rekening houden, maar tegelijkertijd konden een aantal tekenen van herstel worden opgetekend. Dat heeft Pernod Ricard gezegd ter gelegenheid van de presentatie van de kwartaalcijfers van de onderneming.

Pernod Ricard boekte de voorbije drie maanden een omzet van bijna 2,24 miljard euro. Dat betekende een daling met een ongeveer 10 procent tegenover het eerste kwartaal vorig boekjaar.

Een gedeelte van die inkrimping moest echter aan ongunstige wisselkoerseffecten worden toegeschreven. Zonder die impact zouden de inkomsten met 6 procent zijn gedaald. Die achteruitgang is volgens Pernod Ricard in grote mate gelinkt aan de gevolgen van de coronacrisis.

Verbetering

Er zijn volgens de Franse drankengroep – die ook merken zoals Chivas, Ballantine’s of Jameson in portefeuille heeft – echter duidelijk signalen van verbetering. Tijdens het laatste kwartaal van vorig boekjaar werd immers nog een omzetdaling van ruim 36 procent geregistreerd. Er bleek toen een zware terugslag van de verkoop in de reissector en de horeca.

Tijdens het voorbije kwartaal begon het economische en sociale leven echter wereldwijd opnieuw op een hoger niveau te draaien. Dat had ook een positieve impact op de verkopen van Pernod Ricard, dat hierdoor het omzetverlies relatief beperkt kon houden.

Thuisverbruikers kozen vaak voor dranken uit het hogere marktsegment, terwijl anderzijds ook de verkoop in cafés en restaurants een heropleving kende. In de divisie reisretail bleef, door de aanhoudende moeilijkheden van de luchtvaart, de verkoop echter beperkt.

Amerika

In Europa werd het voorbije kwartaal een omzetdaling met 5 procent gemeld. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland lieten weliswaar een stijging met respectievelijk 22 procent en 12 procent optekenen, maar dat woog niet op tegen een terugval in andere Europese markten. In Spanje ging de verkoop met 26 procent achteruit. Ook op de Franse thuismarkt was er een inkrimping met 2 procent.

In de Amerika’s was er sprake van een stijging met 5 procent. Azië en de rest van de wereld boekten een daling met 12 procent. In China was er weliswaar een groei met 4 procent, maar Zuid-Afrika en India registreerden een respectievelijke daling van 42 procent en 13 procent.

Ook tijdens het lopende kwartaal vermoedt Pernod Ricard nog een aanzienlijke impact van de coronacrisis. Tijdens de tweede helft van het boekjaar verwacht de Franse drankengroep echter opnieuw een groei.

Meer