Pennenzakken blijven dit jaar langer in de winkelrekken liggen

Dinsdag trekt de Vlaamse jeugd opnieuw naar de schoolbanken. Voor veel winkels elk jaar een explosieve drijver van de omzet. Maar dit jaar komt alles wat trager op gang door, u raadt het nooit, corona.

Een nieuw schooljaar betekent in veel gezinnen nieuwe boekentassen, pennenzakken, stiften en zelfs kleren. Want uw puber moet toch mee zijn met de nieuwste modetrends om op de speelplaats niet uit de boot te vallen.

Waar augustus normaal een topmaand is voor winkels als Fun en Dreamland is dat dit jaar minder het geval. De solden maken wel nog iets goed, maar ook die konden de verwachtingen niet vervullen. Volgens de Mode Unie verdienden winkeliers nog altijd 21 procent minder dan de afgelopen jaren.

Onzekerheid

De onzekerheid rond de start van het nieuwe schooljaar heeft daar veel mee te maken. Nog maar twee weken geleden besliste minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) officieel dat iedereen op 1 september weer naar school mag. ‘De periode waarin mensen schoolspullen aankopen schuift al een aantal jaar op, maar dit jaar zien we nog meer dat mensen alles in de laatste twee weken voor het schooljaar proppen’, zegt Francesca Musuri van Dreamland.

Andere winkelketens bevestigen dat. ‘In België komt de schoolverkoop altijd wat trager op gang dan in andere landen, maar dit jaar zien we dat nog meer’, klinkt het bij Action.

Individueel shoppen

Maar dat is niet het enige probleem. Sinds begin augustus was individueel shoppen de norm. Dat is nog maar sinds maandag versoepeld. Omdat schoolgerief kopen meestal met het hele gezin gebeurt, of toch tenminste met de kinderen voor wie het is, hebben veel gezinnen dat noodgedwongen moeten uitstellen.

Bij Fun klinkt het dat na een initieel sterke start de verkoop helemaal stilviel na het afroepen van de nieuwe coronamaatregelen en tijdens de hittegolf. ‘Nu de temperaturen niet meer zo extreem zijn, trekt de verkoop weer aan’, zegt woordvoerster Joyce Desmaele.

Fun boekt momenteel zelfs betere cijfers dan vorig jaar. In de afgelopen maand werden er 10 procent meer rugzakken en boekentassen verkocht en zelfs 25 procent meer algemeen schoolgerief zoals stiften, kaften en papier.

Meer waterpistolen

Die hittegolf heeft ook het koopgedrag van de consument gestuurd. Dreamland merkt op dat mensen eerder geïnteresseerd waren in zwembaden en waterpistolen en nog niet echt aan school dachten. ‘Ze wilden extra hard genieten van hun vakantie, zeker in deze rare periode’, klinkt het. Kledingketen JBC ziet weinig verschil met de voorbije jaren.

Wat wel opvalt, en dat is niet helemaal een verrassing, is dat de online verkoop sterk stijgt dit jaar. Fun en Dreamland noteren allebei meer bestellingen via hun webshop. Vorig jaar, in onverdachte tijden, heeft Dreamland zijn schoolassortiment nog sterk uitgebreid en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Minder agenda’s

Maar ook daar hebben we alles afgewacht. Op de Nederlandse webshop Bol.com valt de piek voor schoolverkoop altijd begin augustus, dit jaar begon die in België pas te lopen twee weken geleden. Bol verkocht meer schriften en geodriehoeken, maar de agenda’s volgden niet nu scholen digitaliseren. Opvallend genoeg is dit pas het eerste jaar dat Bol minder agenda’s verkoopt.

Winkels bereiden zich nu voor op een koopgolf in de komende weken. Nu iedereen zeker is dat zijn kind naar school kan en scholen met allerlei benodigdheden komen aanzetten, zullen meer ouders met hun kroost naar de winkelstraat trekken. Traditioneel is er een korte piek in september, en dit jaar zal die nog net iets groter zijn.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20